PDA

Bekijk de volledige versie : Langste spoortunnel ter wereld open voor verkeer


Jan V*n Meensel
11th December 2016, 22:23
De langste tunnel ter wereld, die het verkeer tussen het noorden en zuiden van Europa beter moet doen verlopen, is sinds zondag open voor het verkeer. Dat maakten de Zwitserse Federale Spoorwegen (SBB) bekend.

De GBT-tunnel (Gotthard-basistunnel) tussen de steden Zürich en Lugano is 57 kilometer lang en steekt het Gotthardmassief in de Alpen door. ‘Het is Kerstmis!’, zei SBB-baas Andreas Meyer na de eerste reis van een reizigerstrein tussen Zurich en Lugano zondagochtend.

‘Dankzij de tunnel genieten onze klanten van goederen- en reizigersvervoer van een groter aantal en meer betrouwbare verbindingen. Ook wordt hun reistijd korter’, zegt de SBB.

De Zwitserse bondspresident Johan Schneider-Ammann huldigde de tunnel in juni in, samen met de Franse president François Hollande, de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de Italiaanse premier Matteo Renzi en de Oostenrijkse bondskanselier Christian Kern.

De kolossale onderneming duurde 17 jaar en kostte 11 miljard euro. De nieuwe Rijn-Alpencorridor verbindt de Noordzee rechtstreeks met de Middellandse Zee, de haven van Antwerpen met die van Genua. Iedere dag zullen meer dan 200 goederentreinen door de tunnel rijden, aan 100 kilometer per uur, en een 50-tal reizigerstreinen, aan maximaal 200 kilometer per uur.

Na de Zwitserse GBT-tunnel zijn de langste tunnels ter wereld de Seikan-tunnel in Japan (53,9 kilometer) en de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië (50,5 kilometer).

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161211_02620036 gevonden in 'De Standaard' op 11/12/2016 om 21:53

Eigen mening:
EINDELIJK! Eindelijk dat zo'n huzarenstukje is afgewerkt. Dat zo iets is begonnen met één steen uit een berg te halen en zo verder jaar na jaar enkele meters per uur opschuiven. Dat je met zo iets begint is eigenlijk wel maf als je weet dat je uiteindelijk diep onder de grond komt te zitten en dat de tunnel een enorme druk krijgt van de berg zelf. Dit vind ik dus zeker een ingenieus stukje dat vermeld mag worden. Dat zo'n project zo lang geduurd heeft, heeft waarschijnlijk ook veel financiële voordelen. Anders begin je met zo iets niet. De Zwitsers kennende zullen die tunnel ten volle gebruiken en hun gespendeerd geld waarschijnlijk snel terug zien.
Dus hierbij nu ik weet dat er ook passagierstreinen door deze tunnel rijden ga ik officieel de tunnel eens uitproberen, ook al zie ik waarschijnlijk niet veel door het raam...