PDA

Bekijk de volledige versie : http://www.demorgen.be/buitenland/britse-spionagebaas-sinds-2013-twaalf-terreuraansla


Joren.s*eurs
8th December 2016, 17:30
Artikel:
Sinds 2013 zijn twaalf goed geplande terreuraanvallen tegen Groot-Brittannië verijdeld. Vooral Islamitische Staat (IS) beraamt continu aanslagen vanuit Syrië en het Russische optreden in dat land maakt het probleem alleen maar erger. Dat zei de baas van de Britse geheime dienst MI6 vandaag in zijn eerste openbare toespraak sinds hij in 2014 aantrad.

"Terwijl ik spreek, beramen de goed georganiseerde structuren binnen IS terreuraanvallen tegen Groot-Brittannië en onze bondgenoten, terwijl ze militair bedreigd worden en zonder dat ze Syrië hoeven te verlaten", aldus Alex Younger, directeur van de buitenlandse inlichtingendienst van de Britten.

Volgens Younger staat de Russische regering vrede in de weg door alle tegenstanders van het Syrische regime als 'terroristen' te beschouwen. Daardoor is een overwinning op IS ook moeilijk, redeneert hij. "We kunnen niet veilig zijn voor de bedreigingen vanuit dat land tenzij de burgeroorlog wordt beëindigd."

Younger: "Rusland en het Syrische regime proberen een woestijn van het land te maken en dat dan vrede te noemen", verwees hij naar de bombardementen in het land. "Het menselijk lijden is hartverscheurend."

"Situatie wordt erger met de dag"

De spionagebaas, die binnen MI6 bekend staat als 'C', gaf zijn toespraak voor een groep journalisten die speciaal was uitgenodigd. Met zijn boodschap probeerde hij duidelijk te maken dat de Russen met hun militaire interventie in Syrië de situatie in het land alleen maar erger maken.

Younger: "De toestand op de grond is bijzonder ingewikkeld. De situatie waarin de Syriërs zich bevinden, verslechtert met de dag. Ik kan niet met zekerheid zeggen wat volgend jaar zal brengen. Wat ik wel weet is dit: we kunnen niet veilig zijn voor de gevaren uit dit land tenzij de burgeroorlog wordt beëindigd."

Vorige maand noopte de toenemende spanning tussen Moskou en Londen de baas van de binnenlandse inlichtingendienst MI5 ertoe een interview te geven aan de Britse krant The Guardian. Het was voor het eerst in de 107-jarige geschiedenis van MI5 dat een zittende spionnenchef naar buiten trad. Andrew Parker verklaarde dat de Russen actief zijn op Brits grondgebied, maar ook in de rest van Europa. Ze richten zich volgens Parker niet alleen op militaire geheimen, maar ook op industriële, politieke, diplomatieke en economische.

Bron:
http://www.demorgen.be/buitenland/britse-spionagebaas-sinds-2013-twaalf-terreuraanslagen-verijdeld-b6a4c1af/ de morgen 8/12/2016 17:26

Eigen mening:
In dit artikel staan veel onderwerpen in die de weg naar discussie wagenwijd open leggen. Het enige strikt positieve nieuws is het feit dat men ondertussen al erg gedreven is in het verijdelen van geplande aanslagen. Wat echter zeer verontrustend is, is het feit dat er spanningen en meningsverschillen zijn tussen Engeland en Rusland. Ook het gegeven dat er Russische spionnen in heel Europa aan info winnen, is zeer slecht nieuws. De ernst hiervan uit zich ook het feit dat dergelijke belangrijke personen zoals de grote figuren van de MI5 en MI6 hier openlijk voor uit komen. Dit is iets wat mij persoonlijk echt zorgen baart. Wat als GB en Rusland nog verder verstrikt geraken in dit conflict? Wat als wij, als lidstaat van de Europese unie hierin verstrikt geraken? Naar mijn mening hebben we hier het laatst nog niet van gehoord..