Hannah.W*llems
2nd December 2016, 10:05
Parijs, Madrid, Athene of Mexico-Stad met een dieselvoertuig binnenrijden, zal na 2025 niet meer kunnen. Dat hebben de burgemeesters van de vier steden aangekondigd op een bijeenkomst in Mexico. Met het verbod willen ze de luchtkwaliteit in hun stad verbeteren.
Ze liggen de jongste jaren in toenemende mate onder vuur: personenwagens en vrachtwagens op diesel. Ze stoten grote hoeveelheden fijn stof en stikstofoxides uit die erg nadelig zijn voor de luchtkwaliteit.
Vooral in steden groeit dit probleem met de dag. In een poging het tijd te keren, hebben de burgemeesters van Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad aangekondigd dat voertuigen op diesel vanaf 2025 hun stad niet meer in mogen. Ze deden dit op een vergadering van de C40 in Mexico. Dat is een tweejaarlijkse bijeenkomst van burgemeesters van wereldsteden.
De burgemeesters beloven tegelijk alles binnen hun bereik te doen "om het gebruik van elektrische en hybride wagens en wagens op waterstof op te krikken". Ze willen het hun inwoners ook makkelijker maken te voet te gaan of de fiets te nemen.
"Verstopping van onze wegen en onze longen verlichten"
"Het is geen geheim dat Mexico-Stad met het tweelingprobleem van luchtvervuiling en verkeer kampt", zei burgemeester Miguel Ángel Mancera. "Door alternatieve vervoersmiddelen zoals de metro uit te breiden en door in fietsinfrastructuur te investeren, willen we de verstopping van onze wegen en onze longen verlichten."
"Onze stad implementeert een gedurfd plan", zei ook burgemeester Anne Hidalgo van Parijs. "Gaandeweg bannen we de meest vervuilende wagens uit het straatbeeld terwijl we de inwoners van Parijs met concrete maatregelen ondersteunen."
Nu al is het voor voertuigen die vóór 1997 zijn geregistreerd verboden om de Franse hoofdstad binnen te rijden. Tegen 2020 voert het stadsbestuur jaar na jaar strengere criteria in. Elke maand gaan de Champs-Élysées een dag dicht voor het verkeer en recent heeft Parijs een tweevaksbaan op de rechteroever van de Seine over een afstand van drie kilometer in een voetgangerszone omgetoverd.
"Onze ambitie is duidelijk: we willen diesel volledig uit onze stad bannen, in navolging van Tokio dat dit al heeft gedaan", wist Hidalgo nog.
Klimaatopwarming
Verschillende maatregelen die de burgemeesters voorstellen, hebben ook een positief effect op de klimaatopwarming. "De kwaliteit van de lucht die we in onze steden inademen, staat in direct verband met het bestrijden van de klimaatopwarming", zei burgemeester Manuela Carmena van Madrid.
"Door de uitstoot van broeikasgassen in onze steden te beperken, maken we onze lucht schoner en zullen onze kinderen, grootouders en buren gezonder zijn."
Bron: De Redactie
Link: deredactie.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2833746)
Auteur: Alexander Verstraete
Datum: 02/12/2016
Eigen mening: Eindelijk komen er concretere plannen in verband met de luchtvervuiling in steden. In de meeste steden is dit een enorm probleem. Investeren in openbaar vervoer en in betere fietsmogelijkheden is een slimme stap. Mensen willen vaak wel het openbaar vervoer nemen naar hun werk, maar dit loopt voorlopig nogal stroef. Eens mensen door hebben dat dit wel goed werkt, dan gaan ze snel de stap zetten naar openbaar vervoer. 2025 lijkt nog een tijdje weg, maar het zal er snel zijn. Ik ben al trots op de steden dat ze hier aan willen werken en het feit dat ze er zo snel werk van willen maken maakt alles alleen maar beter.
Ze liggen de jongste jaren in toenemende mate onder vuur: personenwagens en vrachtwagens op diesel. Ze stoten grote hoeveelheden fijn stof en stikstofoxides uit die erg nadelig zijn voor de luchtkwaliteit.
Vooral in steden groeit dit probleem met de dag. In een poging het tijd te keren, hebben de burgemeesters van Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad aangekondigd dat voertuigen op diesel vanaf 2025 hun stad niet meer in mogen. Ze deden dit op een vergadering van de C40 in Mexico. Dat is een tweejaarlijkse bijeenkomst van burgemeesters van wereldsteden.
De burgemeesters beloven tegelijk alles binnen hun bereik te doen "om het gebruik van elektrische en hybride wagens en wagens op waterstof op te krikken". Ze willen het hun inwoners ook makkelijker maken te voet te gaan of de fiets te nemen.
"Verstopping van onze wegen en onze longen verlichten"
"Het is geen geheim dat Mexico-Stad met het tweelingprobleem van luchtvervuiling en verkeer kampt", zei burgemeester Miguel Ángel Mancera. "Door alternatieve vervoersmiddelen zoals de metro uit te breiden en door in fietsinfrastructuur te investeren, willen we de verstopping van onze wegen en onze longen verlichten."
"Onze stad implementeert een gedurfd plan", zei ook burgemeester Anne Hidalgo van Parijs. "Gaandeweg bannen we de meest vervuilende wagens uit het straatbeeld terwijl we de inwoners van Parijs met concrete maatregelen ondersteunen."
Nu al is het voor voertuigen die vóór 1997 zijn geregistreerd verboden om de Franse hoofdstad binnen te rijden. Tegen 2020 voert het stadsbestuur jaar na jaar strengere criteria in. Elke maand gaan de Champs-Élysées een dag dicht voor het verkeer en recent heeft Parijs een tweevaksbaan op de rechteroever van de Seine over een afstand van drie kilometer in een voetgangerszone omgetoverd.
"Onze ambitie is duidelijk: we willen diesel volledig uit onze stad bannen, in navolging van Tokio dat dit al heeft gedaan", wist Hidalgo nog.
Klimaatopwarming
Verschillende maatregelen die de burgemeesters voorstellen, hebben ook een positief effect op de klimaatopwarming. "De kwaliteit van de lucht die we in onze steden inademen, staat in direct verband met het bestrijden van de klimaatopwarming", zei burgemeester Manuela Carmena van Madrid.
"Door de uitstoot van broeikasgassen in onze steden te beperken, maken we onze lucht schoner en zullen onze kinderen, grootouders en buren gezonder zijn."
Bron: De Redactie
Link: deredactie.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2833746)
Auteur: Alexander Verstraete
Datum: 02/12/2016
Eigen mening: Eindelijk komen er concretere plannen in verband met de luchtvervuiling in steden. In de meeste steden is dit een enorm probleem. Investeren in openbaar vervoer en in betere fietsmogelijkheden is een slimme stap. Mensen willen vaak wel het openbaar vervoer nemen naar hun werk, maar dit loopt voorlopig nogal stroef. Eens mensen door hebben dat dit wel goed werkt, dan gaan ze snel de stap zetten naar openbaar vervoer. 2025 lijkt nog een tijdje weg, maar het zal er snel zijn. Ik ben al trots op de steden dat ze hier aan willen werken en het feit dat ze er zo snel werk van willen maken maakt alles alleen maar beter.