Kenzo R*ijsen
1st December 2016, 13:12
De Lijn maakt sms-ticket fors duurder
Het sms-ticket, veruit het populairste biljet voor een enkele rit bij De Lijn, wordt vanaf februari meer dan 10 procent duurder. Voortaan is het m-ticket (dat je koopt via een smartphone-app) het goedkoopste biljet voor een enkele reis (1,80 euro). Dat werd vernomen bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij.
Het sms-ticket werd jarenlang gepromoot als het goedkoopste biljet voor een enkele reis. Zo'n ticket kostte de gebruiker tot nu toe 1,95 euro (1,80 euro voor het ticket en 0,15 euro verwerkingskosten). Vanaf februari wordt het ticket 0,20 euro duurder, of een prijsstijging van ruim 10 procent.
M-ticket goedkoopst
De Lijn zet nu vooral in op het nog maar in september gelanceerde m-ticket. De prijs van zo'n via een app gekocht ticket blijft ongewijzigd op 1,80 euro. Hier komen geen verwerkingskosten bij. Dat betekent dat het m-ticket vanaf februari een vijfde goedkoper zal zijn dan het sms-ticket. Wie bij de chauffeur een biljet koopt voor een enkele rit, betaalt 3 euro.
De Lijn past haar prijzen elk jaar in februari aan. De gemiddelde prijsstijging bedraagt ditmaal 2,5 procent, zegt de openbaarvervoermaatschappij. Behalve de sms-tickets, worden ook de abonnementen en Lijnkaarten duurder. De prijzen van dag- en meerdagenpassen veranderen niet.
Abonnementen
Een jongerenabonnement (Buzzy Pazz, tot en met 24 jaar) kost vanaf februari 204 euro (+5 euro), een jaarabonnement 25-64 jaar gaat 306 euro kosten (+7 euro). De abonnementen voor 65-plussers, 6- tot -11-jarigen en mensen met een verhoogde tegemoetkoming worden 1 euro duurder, tot 52 euro. Ook de prijs van een tienrittenkaart gaat met een euro omhoog, tot 15 euro.
De Lijn benadrukt dat haar abonnementen "veruit de goedkoopste blijven van België en de buurlanden".
Belga, 1/12/16, redactie
Mening: Bijna iedere dag hoor je wel al eens op tv iets over het openbaar vervoer of zie je in de boekjes iets over het openbaar vervoer gebruiken. Dat het gezonder is voor het milieu, dat je zo de files vermijd en tijd hebt voor andere dingen te doen. Maar toch blijven de prijzen steeds stijgen, alsof de abonnementen nu al niet te duur zijn. Moest je elke dag het openbaar vervoer moeten gebruiken om naar school te gaan bijvoorbeeld dan betaal je ongeveer 1100 euro. Natuurlijk zal je wel meer betalen aan benzine en naft als je steeds met de auto rijdt. Maar het terug verhogen van de prijzen zal de mensen niet aansporen om meer het openbaar vervoer te gebruiken.
Het sms-ticket, veruit het populairste biljet voor een enkele rit bij De Lijn, wordt vanaf februari meer dan 10 procent duurder. Voortaan is het m-ticket (dat je koopt via een smartphone-app) het goedkoopste biljet voor een enkele reis (1,80 euro). Dat werd vernomen bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij.
Het sms-ticket werd jarenlang gepromoot als het goedkoopste biljet voor een enkele reis. Zo'n ticket kostte de gebruiker tot nu toe 1,95 euro (1,80 euro voor het ticket en 0,15 euro verwerkingskosten). Vanaf februari wordt het ticket 0,20 euro duurder, of een prijsstijging van ruim 10 procent.
M-ticket goedkoopst
De Lijn zet nu vooral in op het nog maar in september gelanceerde m-ticket. De prijs van zo'n via een app gekocht ticket blijft ongewijzigd op 1,80 euro. Hier komen geen verwerkingskosten bij. Dat betekent dat het m-ticket vanaf februari een vijfde goedkoper zal zijn dan het sms-ticket. Wie bij de chauffeur een biljet koopt voor een enkele rit, betaalt 3 euro.
De Lijn past haar prijzen elk jaar in februari aan. De gemiddelde prijsstijging bedraagt ditmaal 2,5 procent, zegt de openbaarvervoermaatschappij. Behalve de sms-tickets, worden ook de abonnementen en Lijnkaarten duurder. De prijzen van dag- en meerdagenpassen veranderen niet.
Abonnementen
Een jongerenabonnement (Buzzy Pazz, tot en met 24 jaar) kost vanaf februari 204 euro (+5 euro), een jaarabonnement 25-64 jaar gaat 306 euro kosten (+7 euro). De abonnementen voor 65-plussers, 6- tot -11-jarigen en mensen met een verhoogde tegemoetkoming worden 1 euro duurder, tot 52 euro. Ook de prijs van een tienrittenkaart gaat met een euro omhoog, tot 15 euro.
De Lijn benadrukt dat haar abonnementen "veruit de goedkoopste blijven van België en de buurlanden".
Belga, 1/12/16, redactie
Mening: Bijna iedere dag hoor je wel al eens op tv iets over het openbaar vervoer of zie je in de boekjes iets over het openbaar vervoer gebruiken. Dat het gezonder is voor het milieu, dat je zo de files vermijd en tijd hebt voor andere dingen te doen. Maar toch blijven de prijzen steeds stijgen, alsof de abonnementen nu al niet te duur zijn. Moest je elke dag het openbaar vervoer moeten gebruiken om naar school te gaan bijvoorbeeld dan betaal je ongeveer 1100 euro. Natuurlijk zal je wel meer betalen aan benzine en naft als je steeds met de auto rijdt. Maar het terug verhogen van de prijzen zal de mensen niet aansporen om meer het openbaar vervoer te gebruiken.