PDA

Bekijk de volledige versie : Florida wil genetisch gemanipuleerde muggen uitzetten in strijd tegen zika


Dries.L*enen
28th November 2016, 16:30
Florida wil genetisch gemanipuleerde muggen uitzetten in strijd tegen zika

28-11-16, 14.43u - JC - Bron: The Guardian

Tegen de lente wil de Amerikaanse staat Florida de eerste genetisch gemodificeerde muggen uitzetten in de Keys, een eilandengroep in het zuiden van de staat. In een referendum op de verkiezingsdag hebben de kiezers van de provincie Monroe, waartoe de archipel behoort, hun goedkeuring gegeven aan het experiment om zika te bestrijden.

Delen van de zuidelijke staat, waaronder Miami, worden al enige tijd geteisterd door het virus. Op 8 november mochten de bewoners van Monroe County zich uitspreken over een test met gemodificeerde muggen om de verdere verspreiding tegen te gaan.

Bij dat experiment worden mannetjesmuggen uitgezet die bij het paren een gen doorgeven dat voorkomt dat jonge muggen zich ontwikkelen tot volwassenheid. Zo wordt de muggenpopulatie ingedijkt. Er worden enkel mannetjes uitgezet, omdat die niet steken.

De muggen zouden aanvankelijk losgelaten worden op Key Haven. De bewoners van dat eiland stemden echter tegen het voorstel. Omdat een meerderheid van de provincie voor het plan te vinden is (58 procent), kan er wel een andere locatie gekozen worden. Het Britse bedrijf Oxitec, dat de muggen gemodificeerd heeft en het plan zal uitvoeren, moet nu wel nog een goedkeuring aanvragen bij de Food and Drug Administration (FDA).

Als het experiment wordt goedgekeurd, is het de eerste keer dat een genetisch gemodificeerd dier wordt uitgezet in de VS.

Datum: 28/11/2016

Bronvermelding: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/florida-wil-genetisch-gemanipuleerde-muggen-uitzetten-in-strijd-tegen-zika-ba7ce83e/

Motivatie: Ik vind het heel opmerkelijk dat muggen kunnen gebruikt worden om de muggenpopulatie in te dijken en zo het virus te bestrijden. Als genetisch gemanipuleerde muggen een virus zouden kunnen bestrijden zou dit een positieve doorbraak zijn. Maar waarom worden deze wel gebruikt in Amerika en niet in de andere, armere regio's waar het zika virus voorkomt? Is het omdat Amerika rijker is, dat het daarom belangrijker is dan de andere landen waarin het zika virus te vinden is? Ik hoop dat de muggen na enige tijd ook in de andere landen worden gebruikt. Als ze ooit de muggen in België willen gebruiken, zou ik als inwoner wel alle details graag weten. Het is een heel nieuw concept, dus er kan nog veel mis gaan. Ik begrijp de mensen die tegen gestemd hebben maar al te goed, laat ons hopen dat de muggen hun werk doen.