Kelly.L*mbrechts
24th November 2016, 11:25
Amsterdam bant kindermarketing van ongezonde voeding bij sporten
Amsterdam wil reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen in de ban doen. De hoofdstad komt voor het eerst met een beleid ten aanzien van sportevenementen en kindermarketing.
De gemeente Amsterdam meldt dat uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen ‘gezond’ moeten zijn.
Amsterdam sloot zich vorig jaar als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding.
Non-food sponsoren
Het stadsbestuur wil dat sportevenementen ‘gezond’ zijn, en moet er genoeg drinkwater beschikbaar zijn. De gemeente pleit ook voor voldoende alternatieven voor ongezonde producten.
“We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden. We roepen producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren”, zegt sportwethouder Eric van der Burg.
Andere aanmoedigen
Wethouder van der Burg geeft verder nog aan dat Amsterdam graag andere gemeenten wil aanmoedigen om hun voorbeeld te volgen, met name de grote steden waar veel evenementen zijn.
VoedingsindustrieCongres
Deze week komen beleidsmakers uit Europa en vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie samen in Amsterdam voor een groot congres rondom gezonde leefstijl voor kinderen, dit wordt georganiseerd door Europese organisatie Epode. Wethouder Van der Burg zal deelnemers uit de voedselindustrie oproepen om verantwoordelijkheid te nemen om Nederlandse jeugd gezonder te laten leven
Bron: http://www.vmt.nl/Nieuws/Amsterdam_bant_kindermarketing_van_ongezonde_voeding_bij_sporten-161123112534 vmt 23/11/2016 11.25
Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk meer als normaal dat er op sportevenementen gezonde voeding wordt aangeboden. Hier merk ik zelf niet veel van. Neem nu de Color Run, waar ik zelf aan deelneem, deelt gratis suikerwafels uit en wordt gesponsord door Ice Tea. Sportevenementen moeten dit proberen te vermijden, ze kunnen beter water en gezonde voeding aanbieden, zoals fruit. Daarom past dit artikel helemaal binnen mijn visie: we moeten gezonder gaan leven en dit leer je van kleins af. Het VoedingsindustrieCongres draagt hiertoe bij. Wat dit Congres zo speciaal maakt, is dat Nederland hiermee niet enkel de burgers aanspreekt om gezonder te gaan leven, maar ook dat voedselindustrieën verantwoordelijkheid opneemt om de Nederlandse jeugd gezonder te doen eten.
Amsterdam wil reclame voor ongezonde voeding op sportevenementen voor kinderen in de ban doen. De hoofdstad komt voor het eerst met een beleid ten aanzien van sportevenementen en kindermarketing.
De gemeente Amsterdam meldt dat uiterlijk in 2020 alle sportevenementen voor kinderen ‘gezond’ moeten zijn.
Amsterdam sloot zich vorig jaar als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding.
Non-food sponsoren
Het stadsbestuur wil dat sportevenementen ‘gezond’ zijn, en moet er genoeg drinkwater beschikbaar zijn. De gemeente pleit ook voor voldoende alternatieven voor ongezonde producten.
“We willen niet langer dat producenten van ongezonde producten hun naam aan jeugdsport in Amsterdam verbinden. We roepen producenten van gezonde producten en non-food op om onze evenementen te sponsoren”, zegt sportwethouder Eric van der Burg.
Andere aanmoedigen
Wethouder van der Burg geeft verder nog aan dat Amsterdam graag andere gemeenten wil aanmoedigen om hun voorbeeld te volgen, met name de grote steden waar veel evenementen zijn.
VoedingsindustrieCongres
Deze week komen beleidsmakers uit Europa en vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustrie samen in Amsterdam voor een groot congres rondom gezonde leefstijl voor kinderen, dit wordt georganiseerd door Europese organisatie Epode. Wethouder Van der Burg zal deelnemers uit de voedselindustrie oproepen om verantwoordelijkheid te nemen om Nederlandse jeugd gezonder te laten leven
Bron: http://www.vmt.nl/Nieuws/Amsterdam_bant_kindermarketing_van_ongezonde_voeding_bij_sporten-161123112534 vmt 23/11/2016 11.25
Eigen mening:
Ik vind het persoonlijk meer als normaal dat er op sportevenementen gezonde voeding wordt aangeboden. Hier merk ik zelf niet veel van. Neem nu de Color Run, waar ik zelf aan deelneem, deelt gratis suikerwafels uit en wordt gesponsord door Ice Tea. Sportevenementen moeten dit proberen te vermijden, ze kunnen beter water en gezonde voeding aanbieden, zoals fruit. Daarom past dit artikel helemaal binnen mijn visie: we moeten gezonder gaan leven en dit leer je van kleins af. Het VoedingsindustrieCongres draagt hiertoe bij. Wat dit Congres zo speciaal maakt, is dat Nederland hiermee niet enkel de burgers aanspreekt om gezonder te gaan leven, maar ook dat voedselindustrieën verantwoordelijkheid opneemt om de Nederlandse jeugd gezonder te doen eten.