PDA

Bekijk de volledige versie : ’Wie uit technisch onderwijs afstudeert en geen job vindt, die wil niet werken’


Loes.B*onen
22nd November 2016, 11:00
Belgische bedrijven schreeuwen al jaren om technisch personeel en geschoolde arbeiders. Men zou dan ook verwachten dat de opleidingen voor dat soort profielen uitpuilen. Dat blijkt echter flink tegen te vallen. Jobat trok naar een technische en beroepsschool in Aarschot om uit te zoeken waarom.

Nu bedrijven haast met elkaar op de vuist gaan om technische profielen binnen te halen, lijkt het niet meer dan logisch dat vooruitziende ouders hun kroost massaal het technisch onderwijs in sturen. Dat gebeurt echter niet, zegt Daniël Meynaerts, directeur van het Stedelijk Instituut voor Technische Beroepen Aarschot (SIBA). Zijn school geeft opleidingen in verwarmingstechnieken, carrosserie, bouw, hout, elektriciteit en bakkerij.

“Integendeel, bij ons zakt het aantal leerlingen zelfs, en dat is een algemene trend in het technisch en beroepsonderwijs. Vooral de ‘harde’ richtingen zoals de bouw krijgen klappen. Vandaar ook de noodkreet van al die bedrijven, natuurlijk: de vraag stijgt, maar de instroom wordt kleiner.”

Niet slim zijn

De reden waarom er niet meer jongeren voor een technische opleiding kiezen, laat zich snel uitleggen. “De perceptie van beroepsonderwijs is, ondanks alle campagnes, nog altijd zeer negatief”, zegt Meynaerts. “Die stempel van ‘beroeps’-onderwijs is er voor veel ouders te veel aan. Vaak denken ze dat je niet slim moet zijn om hier te studeren. Dat klopt natuurlijk niet. Doe maar eens een cv-ketel of airconditioner open: dat is één brok elektronica. Je moet écht wel weten waar je mee bezig bent als je zo’n ding wilt installeren of repareren.”

Die negatieve perceptie leidt ook tot het gevreesde watervalsysteem: leerlingen beginnen in het ASO, kunnen daar niet volgen, schakelen over op technisch onderwijs en als het daar niet lukt, wordt, als ‘laatste redmiddel’, maar naar het beroeps overgestapt. Gevolg: gefrustreerde jongeren die leermoe zijn en veel beter meteen naar het beroeps waren gegaan.

Fantastische jobkansen

“Dat is inderdaad het spijtige,” meent Meynaerts, “dat we op het laatst alleen nog de leerlingen krijgen uit dat watervalsysteem, die niet bewust voor een technische opleiding kozen. Ouders laten zich in de keuze van de school nog te veel leiden door wat de buren of hun vrienden wel niet zullen denken, in plaats van wat past voor hun kind.”

Wat die redenering zo mogelijk nog tragischer maakt, is dat de jobkansen van de SIBA-leerlingen ronduit fantastisch zijn. Meynaerts: “Zo ongeveer al onze leerlingen hebben zicht op een job. Het is natuurlijk een boutade, maar toch: als je hier afstudeert en je hebt geen baan, dan wil je gewoon niet werken.”

Bron: 22/11/2016 De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161122_02584788

Mijn Mening:
De algemene denkwijze over het beroeps- en technisch onderwijs moet dringend veranderen. Zoals je in dit artikel leest, heeft onze maatschappij nood aan goede beroeps - en technisch geschoolde werkkrachten. Vele ouders moeten de goede kanten van een beroepsrichting leren kennen. Ze betekenen veel voor de maatschappij, zonder bakkers, metsers, schrijnwerkers, ... zouden we nergens staan met onze maatschappij. We zouden dan mensen hebben om een huis te tekenen, maar het huis zou nooit gezet en ingericht kunnen worden. De mensen moeten geen negatief beeld hebben over beroepsrichtingen, ze moeten er juist respect voor opbrengen en zelfs naar opkijken wat die jongeren allemaal leren en kunnen.