PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaams Belang wijst Dewinter terecht en zet Van dermeersch uit partijbestuur


Daan.D*upagne
20th November 2016, 19:50
Het Vlaams Belang wijst parlementsleden Filip Dewinter, Anke Van dermeersch en Jan Penris officieel terecht voor hun bezoek aan de Griekse partij Gouden Dageraad. Anke Van dermeersch wordt uit het partijbestuur gezet, is beslist op een speciale vergadering.
De parlementsleden en partijlid Frank Creyelman reisden afgelopen week naar Griekenland om er de vluchtelingencrisis met eigen ogen te aanschouwen. Op foto's en berichten op sociale media was te zien dat de Vlaams Belangers ook een ontmoeting hadden met leden van Gouden Dageraad en dat Dewinter zelfs een toespraak hield op een bijeenkomst van die partij. Gouden Dageraad wordt beschouwd als een neonazistische partij. Voorzitter Tom Van Grieken had zich al "volledig gedistantieerd" van het bezoek.

De parlementsleden krijgen nu nog een extra tik op de vingers. Hun acties "brachten de partij ernstige schade toe", klinkt het. Omdat "dergelijke gedrag niet door de beugel kan", worden drie maatregelen genomen.
en eerste worden Dewinter, Penris en Van dermeersch officieel terechtgewezen. Ten tweede mogen de parlementsleden voortaan niet meer op eigen houtje contacten onderhouden met het buitenland. Hiervoor hebben ze toestemming nodig van voorzitter Van Grieken of het partijbestuur. Tot slot wordt Anke Van dermeersch uit het partijbestuur gezet. Ze zal ook worden vervangen als gemeenschapssenator. "Ze verliest haar zetel als gemeenschapssenator omdat ze onder die titel heeft gesproken in Griekenland", zegt voorzitter Van Grieken.

Van de delegatie die naar Griekenland reisde was Anke Van dermeersch de enige die in het partijbestuur zetelde. Omdat het orgaan enkel eendrachtig beslissingen kan nemen, werd ze uit die functie ontheven.

Van dermeersch blijft wel Vlaams parlementslid. Penris en Dewinter blijven Kamerlid. De partij kan hen die zetel ook niet ontnemen als ze dat zou willen.

Vlaams Belang beschouwt het incident nu als gesloten.
bron: http://www.demorgen.be/politiek/vlaams-belang-wijst-dewinter-terecht-en-zet-van-dermeersch-uit-partijbestuur-be3ea466/
De Morgen
20/11/16

mening: Ik hoop dat dit niet de manier is waarop het Vlaams belang stemmen probeert te winnen. Door te poseren met een neonazi partij. Hiervoor zorgen ze ervoor dat mensen het Vlaams Belang terug zien als een racistische en Fascistische partij. Terwijl ze juist zo hard proberen om van dit imago af te geraken. Ik vraag mij af wat ze denken hiermee te bereiken. Dan gaan ze naar Griekenland om "de vluchtelingen crisis te bekijken" en dan staat ze op de foto met de Gouden Dagenraad. Dit was ook 'volgens het krantenartikel' zonder dat partijvoorzitter Tom van Grieken hiervan op de hoogte was. Ik vind het wel goed dat er kordaat actie ondernomen wordt en dat de partij zelf zegt dat dit niet door de beugel kan. ze gaan zelfs zover dat ze Anke Van dermeersch uit het partij bestuur word gezet. ik ben benieuwd of ze zo de schade die deze partij leden hebben aangericht kunnen beperken. Het was dom van Anke Van dermeersch om dit bezoek op sociale media te laten zetten en dit in haar functie te doen.