Barst
16th November 2016, 19:22
Koerier spelen na de uren
Bpost laat gewone burgers bijverdienen door pakjes rond te brengen. We reden met Bringr van Melle naar Tielt-Winge.
Gent Om halfelf krijg ik dan toch een berichtje op mijn smartphone: er staat een zoekertje op Bringr. De app van Bpost is pas deze week ook actief in Gent en het loopt nog niet meteen storm. Maar daarbuiten is er blijkbaar toch iemand op zoek naar een chauffeur die een pakketje wil vervoeren vanuit Melle, dicht bij mijn woonplaats, naar Tielt-Winge, een eind voorbij Leuven.
Een ritje van 100 kilometer enkele reis en de app biedt me daar 22,89 euro voor. Nog niet zo slecht voor twee uurtjes werken. Een klik, en de opdracht is van mij.
Bpost lanceerde Bringr deze zomer eerst in Antwerpen. Via het platform kunnen kleine winkels of burgers op zoek gaan naar een koerier die binnen de afgesproken uren hun pakket vervoert. Iedereen die een smartphone heeft, kan zich als koerier inschrijven.
Het initiatief was alvast geen hit bij de vakbonden, die vonden dat Bpost ‘Uber binnenbracht in een overheidsbedrijf’. Maar Bpost spreekt consequent van een ‘aanvulling’ op bestaande diensten, met prijzen die hoger liggen dan simpelweg een pakje versturen met de post, maar lager dan met een koeriersdienst.
In Antwerpen werd de app al zesduizend keer gedownload. Bloemenwinkel Florartes gebruikt ze bijvoorbeeld bijna dagelijks. ‘Voor bestellingen die buiten ons leveringsbereik liggen, in Hove of Merksem bijvoorbeeld’, zegt Yvan Roelandts. ‘Vroeger hadden we een vaste koeriersdienst, maar die was duur geworden. Bij Bringr krijgen we altijd snel reactie.’
Stielbederver
Ook van mijn opdrachtgever hoor ik snel. Via de chatfunctie laat hij me weten dat ik het pakje ook wat vroeger mag brengen. ‘Als je de files zou willen vermijden.’
We wisselen nog adressen uit, maar eigenlijk is dat niet nodig, want de bijzonder gebruiksvriendelijke app regelt alles.
Bij het ophaaladres, een communicatiebureau in Melle, verwachten ze me. Ik krijg een grote doos in handen gedrukt, die ik naar de opdrachtgever, een vaste klant van hen, moet brengen. Net dan komt een andere koerier een pakje brengen. Een echte koerier, in uniform en met een auto in dezelfde kleuren. Ik voel me toch een beetje een stielbederver.
Ondertussen word ik door de app strak in het oog gehouden. Bij elke stap in het traject wil hij weten wat ik aan het doen ben. Pas als ik ingeef in het systeem dat ik op pad ga, krijg ik het adres van de verzender. Terug in de auto moet ik een foto van het pakje maken en uploaden als bewijs dat ik echt aan het werk ben. Pas dan krijg ik ook het leveringsadres. De opdrachtgever kan me via mijn gps de hele weg volgen.
Nog een domper op de feestvreugde is het verkeer. Ondanks mijn vroeger vertrekuur is de Brusselse Ring een streep door de rekening. Ik zie de klok wegtikken en mijn uurloon dalen. Bij mijn eerste levering meteen te laat, het zal mijn rating geen deugd doen. Want net als bij Uber, Airbnb en andere platformen krijg je een score, waarvan je afhangt om nieuwe jobs te krijgen.
Combineer opdrachten
Het zijn dingen waar Yaroslav Chuljenjou, al enkele maanden Bringr-chauffeur in het Antwerpse, ondertussen wel op let. ‘Als het druk is, heb je soms maar een kleine marge. Ondertussen weet ik wel waar ik veel tijd verlies en waar niet. Bovendien neem ik soms tot zes opdrachten tegelijk aan op dezelfde weg, waardoor ik kan combineren.’
Chuljenjou, overdag gewoon boekhouder, heeft er een mooie bijverdienste aan. ‘Ik verdien toch ongeveer 70 euro per week op deze manier. De prijszetting is soms wat vreemd, maar verder ben ik wel tevreden. Het is precies de bijverdienste die ik zocht.’
Uiteindelijk ben ik tien minuutjes te laat, maar mijn opdrachtgever, Bram Callewier, vindt dat niet erg. ‘Normaal zou ik het pakketje zelf hebben opgepikt’, zegt hij. Het zijn folders die hij deze week nog in Polen wil uitdelen op een beurs. ‘Maar mijn zoontje is ziek, dus kon ik zelf niet rijden.’
Callewier is wel te spreken over de app, alleen de prijs vindt hij wat aan de hoge kant. ‘Als ik meer tijd had gehad, zou ik iets anders hebben gezocht. Maar ik weet niet of koerierbedrijven als TNT zo’n klein pakje wel de moeite vinden om te vervoeren.’
Ook op de terugweg rij ik, ondanks het gebruik van Waze, vast in de file. Uiteindelijk doe ik bijna drieënhalf uur over de opdracht. Misschien is babysitten toch een winstgevendere bijverdienste.
Wat verdient dat?
-De opdrachtgever betaalde 27,89 euro.
-Daarvan ging 5 euro als commissie naar Bpost, het maximale bedrag.
-Op het loon moeten nog belastingen betaald worden. In het beste geval 10 procent.
-Daar gaan ook nog de brandstofkosten van af. Bij een verbruik van 5 liter per 100 km komt dat op ongeveer 10 euro.
-Verdiend: zowat 11 euro.
DS, 16-11-2016 (Goele De Cort)
Bpost laat gewone burgers bijverdienen door pakjes rond te brengen. We reden met Bringr van Melle naar Tielt-Winge.
Gent Om halfelf krijg ik dan toch een berichtje op mijn smartphone: er staat een zoekertje op Bringr. De app van Bpost is pas deze week ook actief in Gent en het loopt nog niet meteen storm. Maar daarbuiten is er blijkbaar toch iemand op zoek naar een chauffeur die een pakketje wil vervoeren vanuit Melle, dicht bij mijn woonplaats, naar Tielt-Winge, een eind voorbij Leuven.
Een ritje van 100 kilometer enkele reis en de app biedt me daar 22,89 euro voor. Nog niet zo slecht voor twee uurtjes werken. Een klik, en de opdracht is van mij.
Bpost lanceerde Bringr deze zomer eerst in Antwerpen. Via het platform kunnen kleine winkels of burgers op zoek gaan naar een koerier die binnen de afgesproken uren hun pakket vervoert. Iedereen die een smartphone heeft, kan zich als koerier inschrijven.
Het initiatief was alvast geen hit bij de vakbonden, die vonden dat Bpost ‘Uber binnenbracht in een overheidsbedrijf’. Maar Bpost spreekt consequent van een ‘aanvulling’ op bestaande diensten, met prijzen die hoger liggen dan simpelweg een pakje versturen met de post, maar lager dan met een koeriersdienst.
In Antwerpen werd de app al zesduizend keer gedownload. Bloemenwinkel Florartes gebruikt ze bijvoorbeeld bijna dagelijks. ‘Voor bestellingen die buiten ons leveringsbereik liggen, in Hove of Merksem bijvoorbeeld’, zegt Yvan Roelandts. ‘Vroeger hadden we een vaste koeriersdienst, maar die was duur geworden. Bij Bringr krijgen we altijd snel reactie.’
Stielbederver
Ook van mijn opdrachtgever hoor ik snel. Via de chatfunctie laat hij me weten dat ik het pakje ook wat vroeger mag brengen. ‘Als je de files zou willen vermijden.’
We wisselen nog adressen uit, maar eigenlijk is dat niet nodig, want de bijzonder gebruiksvriendelijke app regelt alles.
Bij het ophaaladres, een communicatiebureau in Melle, verwachten ze me. Ik krijg een grote doos in handen gedrukt, die ik naar de opdrachtgever, een vaste klant van hen, moet brengen. Net dan komt een andere koerier een pakje brengen. Een echte koerier, in uniform en met een auto in dezelfde kleuren. Ik voel me toch een beetje een stielbederver.
Ondertussen word ik door de app strak in het oog gehouden. Bij elke stap in het traject wil hij weten wat ik aan het doen ben. Pas als ik ingeef in het systeem dat ik op pad ga, krijg ik het adres van de verzender. Terug in de auto moet ik een foto van het pakje maken en uploaden als bewijs dat ik echt aan het werk ben. Pas dan krijg ik ook het leveringsadres. De opdrachtgever kan me via mijn gps de hele weg volgen.
Nog een domper op de feestvreugde is het verkeer. Ondanks mijn vroeger vertrekuur is de Brusselse Ring een streep door de rekening. Ik zie de klok wegtikken en mijn uurloon dalen. Bij mijn eerste levering meteen te laat, het zal mijn rating geen deugd doen. Want net als bij Uber, Airbnb en andere platformen krijg je een score, waarvan je afhangt om nieuwe jobs te krijgen.
Combineer opdrachten
Het zijn dingen waar Yaroslav Chuljenjou, al enkele maanden Bringr-chauffeur in het Antwerpse, ondertussen wel op let. ‘Als het druk is, heb je soms maar een kleine marge. Ondertussen weet ik wel waar ik veel tijd verlies en waar niet. Bovendien neem ik soms tot zes opdrachten tegelijk aan op dezelfde weg, waardoor ik kan combineren.’
Chuljenjou, overdag gewoon boekhouder, heeft er een mooie bijverdienste aan. ‘Ik verdien toch ongeveer 70 euro per week op deze manier. De prijszetting is soms wat vreemd, maar verder ben ik wel tevreden. Het is precies de bijverdienste die ik zocht.’
Uiteindelijk ben ik tien minuutjes te laat, maar mijn opdrachtgever, Bram Callewier, vindt dat niet erg. ‘Normaal zou ik het pakketje zelf hebben opgepikt’, zegt hij. Het zijn folders die hij deze week nog in Polen wil uitdelen op een beurs. ‘Maar mijn zoontje is ziek, dus kon ik zelf niet rijden.’
Callewier is wel te spreken over de app, alleen de prijs vindt hij wat aan de hoge kant. ‘Als ik meer tijd had gehad, zou ik iets anders hebben gezocht. Maar ik weet niet of koerierbedrijven als TNT zo’n klein pakje wel de moeite vinden om te vervoeren.’
Ook op de terugweg rij ik, ondanks het gebruik van Waze, vast in de file. Uiteindelijk doe ik bijna drieënhalf uur over de opdracht. Misschien is babysitten toch een winstgevendere bijverdienste.
Wat verdient dat?
-De opdrachtgever betaalde 27,89 euro.
-Daarvan ging 5 euro als commissie naar Bpost, het maximale bedrag.
-Op het loon moeten nog belastingen betaald worden. In het beste geval 10 procent.
-Daar gaan ook nog de brandstofkosten van af. Bij een verbruik van 5 liter per 100 km komt dat op ongeveer 10 euro.
-Verdiend: zowat 11 euro.
DS, 16-11-2016 (Goele De Cort)