PDA

Bekijk de volledige versie : Stephen Hawking: "We moeten een nieuwe planeet vinden om te overleven"


Nele.D*ms
15th November 2016, 13:07
Professor Stephen Hawking heeft gewaarschuwd dat het menselijke ras het geen 1.000 jaar meer overleeft als we geen nieuwe planeet vinden om naartoe te verhuizen. Dat zei hij tijdens een lezing voor de debatvereniging van de Oxford Union.

Hawking was er uitgenodigd om te spreken over het universum en het ontstaan van de mens. De 74-jarige astrofysicus noemde 2016, vanuit het standpunt als wetenschapper, een "glorieuze tijd om in te leven en onderzoek te doen naar theoretische fysica". "Ons beeld van het universum is de afgelopen vijftig jaar enorm veranderd en ik ben blij dat ik daar een kleine bijdrage aan heb kunnen leveren", zei Hawking. "Het feit dat wij als mensen, die zelf maar fundamentele partikels van de natuur zijn, zo dicht zijn gekomen bij het begrijpen van de wetten die ons leiden en van het universum, is zeker een triomf."

Fragiele planeet
Tegelijk schetste Hawking een bijzonder somber beeld over de toekomst. Hij benadrukt dat er nog veel meer onderzoek nodig is naar het universum, niet alleen om het beter te begrijpen, maar ook om ons voortbestaan te verzekeren. "Ik denk niet dat we het nog 1.000 jaar zullen overleven zonder van onze fragiele planeet te ontsnappen", zei Hawking.

Eerder dit jaar had Hawking ook al gewaarschuwd voor nieuwe ontwikkelingen op vlak van wetenschap en technologie, omdat die kunnen leiden tot "nieuwe manieren die kunnen misgaan". En aangezien zelfvoorzienende kolonies op Mars er pas ten vroegste over 100 jaar zullen zijn, moet de mens in tussentijd "erg voorzichtig" zijn.

Hawking sloot zijn voordracht in Oxford af met goede raad voor studenten. "Denk eraan om naar de sterren te kijken, en niet naar je eigen voeten. Probeer te begrijpen wat je ziet, verwonder je over wat het universum doet bestaan. Wees nieuwsgierig. Hoe moeilijk het leven ook lijkt, er is altijd iets dat je kan doen en waarin je kan slagen. Het is belangrijk dat je het niet gewoon opgeeft."

Bron: 15 november 2016, De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/stephen-hawking-we-moeten-een-nieuwe-planeet-vinden-om-te-overleven-b0a1c09c/

Mening: Stephen Hawking is een gerespecteerde wetenschapper. Hij bezit een heel grote kennis over het heelal. Ik denk dus dat we alle zaken die hij hierover te zeggen heeft, zo serieus mogelijk moeten nemen. Hawking heeft al eerder uitspraken gedaan over het feit dat onze wetenschappelijke en technische vooruitgang de grootste dreiging zijn voor de mensheid. (bijvoorbeeld artificiële intelligentie, klimaatverandering, genetisch gemanipuleerde virussen,...). Hij opteert voor diepgaande ruimteverkenning om de mens bestaanszekerheid te blijven geven indien het op onze aarde zou mislopen. Persoonlijk begrijp ik zijn standpunt maar ik sta hier zelf niet bij stil. Er wordt steeds gestreefd naar technologische en wetenschappelijke vooruitgang en dit gaat door deze risico's ook niet veranderen.