PDA

Bekijk de volledige versie : EU bezorgd over Belgisch onderwijs: "Grote uitdagingen voor gelijke kansen"

Emily.t*els
7th November 2016, 20:00
Volgens een studie van de Europese Commissie, die vandaag gepubliceerd is, kampt België met "belangrijke uitdagingen" wat betreft gelijke kansen in het onderwijs.

"De prestaties van de leerlingen zijn vandaag sterk verbonden met hun socio-economische achtergrond," stelt het rapport, "vooral als het gaat om jonge immigranten. Dit is erg zorgelijk, omdat deze groep in de nabije toekomst sterk zal groeien."

De studie merkt op dat de Belgische scholen met het grootste aantal kansarme leerlingen vaak ook niet genoeg ervaren leerkrachten en directeurs hebben. Het aantal jongeren dat zonder diploma de school verlaat, is de laatste jaren wel gedaald van twaalf procent in 2012 naar 10,1 procent in 2015. Daarmee doet ons land beter dan het Europees gemiddelde (elf procent). Het aantal schoolverlaters dat in het buitenland geboren is, is met achttien procent dubbel zo talrijk als de rest, zo leert het rapport verder.

De Europese Commissie benadrukt dat onderwijs essentieel is voor de integratie van immigranten in hun gastland. Ze looft daarbij de initiatieven die veel lidstaten, waaronder België, nemen om nieuwkomers op te vangen. Voor ons land gaat het om de onthaalklassen en het feit dat er meer geld is vrijgemaakt voor taalleerkrachten voor immigranten.

In een reactie wijst Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) erop dat Vlaanderen al heel wat maatregelen neemt. Zo is er het actieplan Samen tegen Schooluitval, waarbij lokale netwerken worden uitgerold om de schoolloopbaan van jongeren te monitoren. Sinds dit schooljaar krijgen de Centra voor Leerlingenbegeleiding in elke provincie extra ondersteuning en er is ook een spijbelambtenaar aangesteld, aldus de minister. Vlaanderen investeert ook 316 miljoen euro om kwetsbare groepen in het onderwijs extra te ondersteunen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/eu-bezorgd-over-belgisch-onderwijs-grote-uitdagingen-voor-gelijke-kansen-b24960ce/

Mijn mening: Het is in ieder geval alvast zeer goed en leuk om te horen dat EU zich hiermee bezig houdt. Er zijn meer en meer immigranten die België een kans wilt geven om naar een fatsoenlijke leerschool te gaan. Tegenwoordig wordt de ondersteuning van deze immigranten ook beter en beter, naarmate de jaren voorbij gaan. Dat is goed aangezien het wel belangrijk is dat ze zonder problemen mee kunnen in onze maatschappij. Er wordt tijdens dit schooljaar ook meer gelet op leerlingen die spijbelen en wil dit probleem ook proberen te verhelpen. Ook, is het zeer goed dat degene die hulp nodig hebben ook effectief hulp zullen krijgen. Men let hier meer op dan de jaren ervoor en ik heb de indruk dat dit altijd maar beter en beter wordt. Het is ook terecht dat er meer taalleerkrachten aangesteld zijn voor immigranten te begeleiden in hun reis naar een goede toekomst. Dit is dan ook noodzakelijk voor personen die niet zo goed kunnen meevolgen omwille van de taal. Hierdoor gaan ze beter kunnen volgen en kunnen ze naarmate de tijd vordert op hun eigen manier leren. Dit zal makkelijker voor hun zijn. Hierdoor kan het goed zijn dat het percentage van immigranten die de school in België niet afmaken, ook zal dalen. Zoals u kan lezen, vindt ik zelf dat het onderwijs in België goed op weg is. Ik denk niet dat EU nog veel tips kan bijgeven. Vordering is uiteraard altijd goed maar ik geloof er sterk in, dat dit in orde komt.