PDA

Bekijk de volledige versie : Alleenstaande wordt de nieuwe ’hoeksteen’


Barst
14th February 2006, 02:19
Alleenstaande wordt de nieuwe ’hoeksteen’


Het percentage Nederlanders dat alleen woont, blijft stijgen. Een op de vier mannen tussen de 18 en 62 jaar woont niet samen met een partner en heeft geen relatie. Bij vrouwen is dit een op de vijf.


Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. ,,De individualisering in de zin van alleen wonen neemt toe”, zegt prof. Jan Latte van het CBS. Hij schetst een ontwikkeling die in de jaren ’70 is ingezet en voorlopig zal doorzetten. De komende 20 jaar, blijkt uit een CBS-prognose, komen er nog bijna een miljoen alleenstaanden bij: de teller staat in 2035 op 3,5 miljoen.

,,De alleenstaande wordt de nieuwe hoeksteen van de samenleving”, zegt Latten. Dit betekent ook een verdere groei van het aantal huishoudens: tot 2035 zal dat toenemen van 7,1 miljoen naar 8,2 miljoen.

Alleen wonen neemt toe in alle levensfasen. ,,Eerst op kamers gaan wonen, is gebruikelijker geworden dan vanuit het ouderlijk huis trouwen. Mensen binden zich bovendien minder snel dan vroeger en beginnen later een gezin. De single- tussenfase wordt daarmee langer.” De laatste tien jaar zijn relaties ook breekbaarder geworden. ,,Er zijn meer alleenstaanden die al een of meer relaties achter de rug hebben.” In de oudste leeftijdsgroep tenslotte blijven mensen langer zelfstandig wonen als hun partner wegvalt; zij gaan minder snel naar een bejaarden- of verzorgingshuis.


Trouw, 14-02-2006

kristofdebruyn
14th February 2006, 23:14
Verhouding van het aantal echtscheidingen op het aantal huwelijken (in procent) zet de verschillen tussen 1866 en 2003 nog meer in de kijken, met respectievelijk 0,18% en 74,94%.
(Bron: website Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS))
zie ook site (http://aps.vlaanderen.be/statistiek/nieuws/demografie/2005-01_huwen.htm)

Ik denk niet dat alleen Nederland het probleem ervaart, als we onze eigen cijfers bekijken, zien we een enorme stijging in het aantal echtscheidingen. Wat hiervoor de oorzaak is kan ik niet juist zeggen. Mijn mening en waarvan ik overtuigd ben is dat carrière (vrouwen), economie verlaagd, gevoel van alles mag en alles kan, factoren zijn die hier zeker in meespelen. Namelijk de carrière voor de vrouw die steeds meer stijgt en waardoor men niet meer weet naar waar de kinderen toe, dit zorgt voor frustraties. Ook de economie die verlaagt. Er zijn veel jonge gezinnen die een groot huis willen, de ec draait niet zo goed, ze kunnen het niet afbetalen: gevolg: schulden en frustraties. Ook het gevoel dat vreemd gaan, partnerruil,.. niet wordt aanzien als iet dat niet kan, doen ze maar op en verliezen ze elkaar.

Als er iemand de officiële oorzaken kan vinden mag je ze altijd posten.