PDA

Bekijk de volledige versie : "20 kopballen en geheugen vermindert met 41 tot 67 procent"


Benthe.A*rts
30th October 2016, 23:15
[COLOR=SlateGray]BRON: HET LAATSTE NIEUWS[/COLOR]

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2936020/2016/10/24/20-kopballen-en-geheugen-vermindert-met-41-tot-67-procent.dhtml

Koppen bij voetbal beschadigt de hersenen en zorgt tijdelijk voor een zwaar verminderd geheugen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Ex-voetballer Gert Verheyen vindt de tests waarop het onderzoek is gebaseerd nogal extreem, maar vanuit politieke hoek wordt al actie ondernomen. "Het gaat tenslotte om kinderen."

Een Schots onderzoek zegt voor het eerst onomstotelijk aan te tonen dat koppen het brein aantast. De geheugenprestaties van de geteste spelers namen significant af. Dat effect verdween binnen 24 uur, maar toch maken de onderzoekers zich zorgen over de gevolgen op langere termijn.

Een groep voetballers kopte tijdens meerdere sessies twintig keer achter elkaar een bal die werd afgevuurd door een machine die is ontworpen om een hoekschop te simuleren. Voor en na de sessies werden deze voetballers getest en de verschillen zijn opmerkelijk. Het geheugen presteerde na afloop 41 tot 67% minder goed.

[COLOR=Olive]Kleine tikjes [/COLOR]

Het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor herhaalde blootstelling aan kopballen over een periode van vele jaren. Dat moet verder worden onderzocht. Desondanks zegt de Nederlandse neurologe Magdelena Ietswaart, die het onderzoek aan de Schotse universiteit leidt: "Hoewel de veranderingen tijdelijk waren, zijn wij van mening dat ze zeer belangrijk zijn voor de gezondheid van de hersenen. Mensen moeten zich er bij het koppen bewust van zijn wat er gebeurt in het brein en van het blijvend effect dat dit kan hebben."

Gewezen profvoetballer Gert Verheyen - een man wiens hersenen op het eerste gezicht weinig lijken aangetast na twintig jaar voetballen voor Lierse, Anderlecht, Club Brugge en de Rode Duivels - zegt in zijn carrière nooit last te hebben gehad van geheugenverlies. "Ik ga zeker geen wetenschappelijk onderzoek tegenspreken. De effecten zullen er wel degelijk zijn, maar twintig keer na elkaar op een hoekschop koppen, is natuurlijk wel extreem. Dat doe je op training nooit, behalve als je een keer een bal hoog wil houden met het hoofd, maar dat zijn kleine tikjes. Twintig keer hard koppen op rij, dat komt nooit voor."

[COLOR=Olive]EIGEN MENING: [/COLOR]

Ik sluit me aan bij de mening van ex- voetballer Gert Verheyen. Als voetballer speel je nooit of zelden twintig kopballen na elkaar. Maar het is toch verontrustend nieuws. Ik stel me de vraag of het spelen van kopballen na een aantal keer ook de hersenen beschadigt, wat de gevolgen op lange termijn zijn. De resultaten van dit onderzoek zijn zorgwekkend, we mogen ze niet negeren.