PDA

Bekijk de volledige versie : Erdogan: Turkse regering is bezig met wetsvoorstel voor herinvoering doodstraf


Gloria.J*nssens
29th October 2016, 23:15
Turkije wil de doodstraf weer invoeren. President Recep Tayyip Erdogan verklaarde zaterdag dat de regering een wetsontwerp in die richting voorbereidt dat snel zal worden ingediend. "Ik denk dat het parlement met de wet zal instemmen en dat ik, als ik hem voorgelegd krijg, hem zal ondertekenen", aldus het staatshoofd in een toespraak in Istanbul.

Erdogan zinspeelde sinds de mislukte staatsgreep van 15 juli al meermalen op de doodstraf voor de coupplegers en hun handlangers. De Turkse president verklaarde dat als hij goedkeuring zou krijgen van de bevolking en het parlement, hij de fatale straf weer zou invoeren. Zaterdag was Erdogan echter opener dan ooit tevoren over de voorbereidingen van Turkije om de doodstraf weer in de wet op te nemen.

Het Turkse parlement schrapte de doodstraf in 2004 tijdens de voorbereidingen op de onderhandelingen met de EU over toetreding. De Unie heeft al laten weten dat overleg meteen te stoppen als Turkije de straf weer invoert. Zo herinnerde Federica Mogherini, chef buitenland van de Europese Unie, Turkije er deze zomer aan dat het land de Europese Conventie voor de Mensenrechten heeft ondertekend en als lid van de Raad van Europa de doodstraf niet mag invoeren.

"Laat ik duidelijk zijn: een land dat de doodstraf wil invoeren kan geen lid worden van de Europese Unie", zei Mogherini over de Turkse plannen.

Bron: De Morgen 29/10/2016

Eigen mening:
Het invoeren van de doodstraf geeft voor mij persoonlijk een dubbel gevoel. Langs de ene kant vind ik dit echt niet oké en zou het dus niet meer mogen worden ingevoerd.
Maar langs de andere kant zijn er barbaarse daden van sommige mensen die echt niet door de beugel kunnen, en die van mij met de dood gestraft zouden mogen worden. Zoals: het doden van een mens, verkrachting en terrorisme.