PDA

Bekijk de volledige versie : Radiotelescoop zoekt nu toch naar buitenaards leven nabij mysterieuze ster


Gloria.J*nssens
28th October 2016, 20:15
Het mysterie rond Tabby's Ster of KIC 8462852, de meest tot de verbeelding sprekende ster in onze Melkweg, wordt groter en groter. Wetenschappers merken voortdurend schommelingen op in haar helderheid en er blijkt tussen de ster en ons af en toe iets zeer groots en donkers te passeren. Sommigen suggereerden eerder al dat er buitenaards leven in het spel is.

De Green Bank-telescoop in West Virginia is de grootste ter wereld en wordt nu ingeschakeld om de ster te onderzoeken. © epa.
Wetenschappers gaan voort in hun onderzoek van Tabby's Ster en richten gedurende twee maanden elke nacht vier uur lang de Green Bank-radiotelescoop in West Virginia op de mysterieuze ster, die op 1.480 lichtjaar van ons verwijderd is. Dat meldt alvast de Amerikaanse zender ABC.

Dat de ster een erg afwijkend lichtpatroon vertoont, heeft allicht te maken met de aanwezigheid van een gigantische meteoor die in de omgeving van de ster te vinden is.

Hoewel de kans op buitenaards leven dus zeer minimaal is en eerder al uitgesloten, zijn de onderzoekers toch van plan alle data die de telescoop oplevert, na te gaan. Dat werkje zal meer dan een maand in beslag nemen.

Eén op een miljard
Wetenschapper Dan Werthimer (universiteit van Berkeley) zegt dat de kans op buitenaards leven - en het vreemde gedrag van de ster die gelinkt kan worden aan een megastructuur van een geavanceerde buitenaardse beschaving om energie te vangen - "één op een miljard" is. "Niettemin zullen we het controleren."

"Ik denk dat E.T., wanneer hij ooit wordt gevonden, iets als dit kan zijn", vervolgde hij laconiek.


bron: Het Laatste Nieuws 28/10/2016

Eigen mening:
Zo spannend! misschien vinden ze echt wel een levend wezen op deze ster. Dat zou echt geweldig zijn. Ik geloof er zeer hard in dat wij niet de enige levende wezens zijn, maar nu komt het bewijs er van toch wel een klein klein beetje in de buurt. Oké ik weet het de kans is zeer klein dat ze iets zullen vinden. Maar toch is er een beetje hoop en dat vind ik al opwindend genoeg. Stel je voor hoe het er uit zou kunnen zien, hier kan ik wel uren over verder fantaseren. Ik hoop dan ook echt dat de onderzoeken tot een positief resultaat zullen leiden.