Robbe.V*nweert
27th October 2016, 19:09
De provincie Limburg heeft de milieuvergunning voor de uitbreiding van het Genkse transportbedrijf Essers in Winterslag (Genk) goedgekeurd. Dat maakte Ludwig Vandenhove, gedeputeerde voor Leefmilieu en Natuur, vandaag bekend. Voor de uitbreiding van de opslaghallen van het bedrijf sneuvelt er 12 hectare bos. Groen spreekt van een "barslechte" beslissing.
Zoals bekend plant het transportbedrijf Essers een uitbreiding waarvoor 12 hectare natuurgebied moet wijken voor industrie. Essers wil voor 72.000 m2 hallen bijbouwen om de farma-afdeling uit te breiden. Heikel punt is wel het verdwijnen van 12 hectare bos om de uitbreiding te realiseren.
Ondanks luid protest heeft de Vlaamse regering eerder dit jaar het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) al vastgelegd. Daarin wordt bepaald dat er natuurcompensaties komen, onder meer 13,2 hectare eiken-berkenbos in Opglabbeek. Ook de andere adviezen waren positief, zo stelt Vandenhove.
Polemiek
"Het dossier is milieutechnisch in orde en alle gevraagde adviezen zijn positief: van de gemeenten Genk en Zonhoven, van de Administratie Natuur en Bos (ANB), van de Vlaamse Gemeenschap, van de Provinciale Milieuvergunningscommissie (PMVC) en van alle overige adviserende diensten en personen. Het gaat in feite om een relatief eenvoudige milieuvergunningsaanvraag van een hal. De bouwvergunning is iets anders,'' aldus Ludwig Vandenhove.
De bouw- en kapvergunning werd al afgeleverd door de stad Genk, maar verschillende milieuverenigingen vroegen in september dit jaar aan de Limburgse deputatie om deze kap- en bouwvergunning te schorsen. De kap- en bouwvergunning zette uiteindelijk 1.526 burgers aan om een bezwaarschrift in te dienen tegen de bouw- en kapvergunning. Het uitbreidingsdossier leidde tot een forse polemiek, waarbij onder meer stand-up comedian Wouter Deprez het vuur aan de schenen van minister Joke Schauvliege (CD&V) legde.
Natuurverenigingen vechten plannen aan
Essers wil de uitbreiding realiseren naast de bestaande infrastructuur op het industrieterrein Genk-Noord. De natuurverenigingen zijn naar de Raad van State gestapt om het ruimtelijk uitvoeringsplan aan te vechten. Een uitspraak hierover valt ten vroegste over een jaar. Ook tegen de kap- en bouwvergunning is beroep aangetekend. "Ik hoop maar één zaak en ik roep het bedrijf daartoe op: wacht met het kappen van zelfs maar één boom totdat de hele aanvraagprocedure, zowel ruimtelijk als milieutechnisch, is doorlopen,'' aldus Vandenhove.
Groen-parlementslid Johan Danen noemt het "hemeltergend" dat er bomen moeten gekapt worden voor de uitbreiding van een bedrijf terwijl er elders industrieterreinen leegstaan. "Het terrein van Ford Genk alleen al telt 140 hectare", klinkt het. "Daarnaast zijn er honderden hectare beschikbare industriegrond. Dan mag de Limburgse natuur niet opgeofferd worden."
Volgens Groen moeten de Vlaamse regering en met name Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege "hun verantwoordelijkheid nemen en de boskap naar de prullenmand verwijzen".
Bron: De Morgen 27-10-2016
http://www.demorgen.be/binnenland/-bomen-kappen-terwijl-industrieterreinen-leegstaan-is-hemeltergend-bfc3038a/ (http://)
Eigen mening:
In België verdwijnt er te veel groen. Niet alleen in België, maar ook in de rest van de wereld. Ik vind dat de mensheid naar oplossingen moet zoeken en die dan ook uitvoeren om bomen en groengebieden te behouden. Vroeger kapte men er maar op los als men ruimte te kort had. Dit kan nu niet meer. Dit artikel geeft opnieuw een voorbeeld weer van onnodig bomen kappen. Bomen kappen voor een uitbreiding van een industriezone, terwijl er industrieterreinen leegstaan, dat vind ik niet echt kunnen. Breek dan liever oude gebouwen af of hergebruik ze.
De overheid volgt elk project waarbij eventueel bomen voor moeten wijken op. Er zijn nu ook tal van agentschappen en commissies zoals ANB en PMVC die de natuur in België zeer nauwgezet volgen en ingrijpen waar nodig. Dit vind ik een zeer goede zaak. Vroeger gebeurde dit namelijk zelden, maar nu tilt men veel zwaarder aan bomen kappen. Het feit dat men nu elders bomen aanplant wanneer men ergens bomen kapt, vind ik zeer positief en een goede maatregel.
Zoals bekend plant het transportbedrijf Essers een uitbreiding waarvoor 12 hectare natuurgebied moet wijken voor industrie. Essers wil voor 72.000 m2 hallen bijbouwen om de farma-afdeling uit te breiden. Heikel punt is wel het verdwijnen van 12 hectare bos om de uitbreiding te realiseren.
Ondanks luid protest heeft de Vlaamse regering eerder dit jaar het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) al vastgelegd. Daarin wordt bepaald dat er natuurcompensaties komen, onder meer 13,2 hectare eiken-berkenbos in Opglabbeek. Ook de andere adviezen waren positief, zo stelt Vandenhove.
Polemiek
"Het dossier is milieutechnisch in orde en alle gevraagde adviezen zijn positief: van de gemeenten Genk en Zonhoven, van de Administratie Natuur en Bos (ANB), van de Vlaamse Gemeenschap, van de Provinciale Milieuvergunningscommissie (PMVC) en van alle overige adviserende diensten en personen. Het gaat in feite om een relatief eenvoudige milieuvergunningsaanvraag van een hal. De bouwvergunning is iets anders,'' aldus Ludwig Vandenhove.
De bouw- en kapvergunning werd al afgeleverd door de stad Genk, maar verschillende milieuverenigingen vroegen in september dit jaar aan de Limburgse deputatie om deze kap- en bouwvergunning te schorsen. De kap- en bouwvergunning zette uiteindelijk 1.526 burgers aan om een bezwaarschrift in te dienen tegen de bouw- en kapvergunning. Het uitbreidingsdossier leidde tot een forse polemiek, waarbij onder meer stand-up comedian Wouter Deprez het vuur aan de schenen van minister Joke Schauvliege (CD&V) legde.
Natuurverenigingen vechten plannen aan
Essers wil de uitbreiding realiseren naast de bestaande infrastructuur op het industrieterrein Genk-Noord. De natuurverenigingen zijn naar de Raad van State gestapt om het ruimtelijk uitvoeringsplan aan te vechten. Een uitspraak hierover valt ten vroegste over een jaar. Ook tegen de kap- en bouwvergunning is beroep aangetekend. "Ik hoop maar één zaak en ik roep het bedrijf daartoe op: wacht met het kappen van zelfs maar één boom totdat de hele aanvraagprocedure, zowel ruimtelijk als milieutechnisch, is doorlopen,'' aldus Vandenhove.
Groen-parlementslid Johan Danen noemt het "hemeltergend" dat er bomen moeten gekapt worden voor de uitbreiding van een bedrijf terwijl er elders industrieterreinen leegstaan. "Het terrein van Ford Genk alleen al telt 140 hectare", klinkt het. "Daarnaast zijn er honderden hectare beschikbare industriegrond. Dan mag de Limburgse natuur niet opgeofferd worden."
Volgens Groen moeten de Vlaamse regering en met name Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege "hun verantwoordelijkheid nemen en de boskap naar de prullenmand verwijzen".
Bron: De Morgen 27-10-2016
http://www.demorgen.be/binnenland/-bomen-kappen-terwijl-industrieterreinen-leegstaan-is-hemeltergend-bfc3038a/ (http://)
Eigen mening:
In België verdwijnt er te veel groen. Niet alleen in België, maar ook in de rest van de wereld. Ik vind dat de mensheid naar oplossingen moet zoeken en die dan ook uitvoeren om bomen en groengebieden te behouden. Vroeger kapte men er maar op los als men ruimte te kort had. Dit kan nu niet meer. Dit artikel geeft opnieuw een voorbeeld weer van onnodig bomen kappen. Bomen kappen voor een uitbreiding van een industriezone, terwijl er industrieterreinen leegstaan, dat vind ik niet echt kunnen. Breek dan liever oude gebouwen af of hergebruik ze.
De overheid volgt elk project waarbij eventueel bomen voor moeten wijken op. Er zijn nu ook tal van agentschappen en commissies zoals ANB en PMVC die de natuur in België zeer nauwgezet volgen en ingrijpen waar nodig. Dit vind ik een zeer goede zaak. Vroeger gebeurde dit namelijk zelden, maar nu tilt men veel zwaarder aan bomen kappen. Het feit dat men nu elders bomen aanplant wanneer men ergens bomen kapt, vind ik zeer positief en een goede maatregel.