PDA

Bekijk de volledige versie : CD&V vindt alcoholplan De Block ondermaats


Jochem.W*uters
24th October 2016, 17:46
‘Een gemiste kans.’ Regeringspartij CD&V buist het alcoholplan van Maggie De Block (Open VLD) en blijft inzetten op een verbod van bier in automaten.

Geen verbod op alcohol in automaten. Geen beperking op de verkoop van bier langs autosnelwegen. Geen verhoging van de minimumleeftijd.

Het alcoholplan dat minister van Volksgezondheid Maggie De Block gisteren naar de coalitiepartners stuurde (en dat de krant kon inkijken) kan CD&V helemaal niet bekoren. Kamerlid Nathalie Muylle spreekt zelfs onomwonden over ‘een gemiste kans’.

Qua sensibilisering en preventie zit het nochtans snor, zegt Muylle. Zo wil de overheid verkopers nog meer informeren over het gevaar van overmatig drankgebruik en wil De Block producenten warm krijgen voor vrijwillige etikettering van de minimumleeftijd.

‘Te weinig ambitieus’

Maar wat de beperking van de aanbodzijde betreft, zoals alcohol bannen uit frisdrankautomaten of uit winkels langs grote banen, ziet CD&V weinig van haar eisen terug. ‘Het plan van De Block op dat punt? Te weinig ambitieus, te vrijblijvend’, zegt Muylle.

Toch stelt De Block voor om het aantal alcoholcontroles in het verkeer te verhogen en bij elk ongeval bestuurders een ademtest te laten afnemen. De liberale minister wil ook twaalf ‘extra jonge’ controleurs aanwerven om inbreuken op de wet vast te stellen.

‘Maar zolang het mogelijk blijft om anoniem bier of sterkedrank te kopen, bijvoorbeeld na een bepaald uur in de nachtwinkel, is van een echt alcoholplan geen sprake’, aldus Muylle.

In De Zevende Dag benadrukte Renate Hufkens, federaal parlementslid voor de N-VA, vooral het belang van preventie en het inzetten op een mentaliteitswijziging.

Kansen hypothekeren

Het voorstel van De Block dient vandaag als onderhandelingsbasis in een interministeriële conferentie met alle betrokken ministers in dit land, om tot één globaal Belgisch plan te komen. Maar de gemeenschappen en gewesten lijken, net als CD&V, weinig onder de indruk van het document dat voorligt. Wat meteen de kansen op slagen hypothekeert. ‘Best mogelijk dus dat een oplossing nog maanden duurt’, zegt een betrokkene.

Bronvermelding: De Standaard, 24/10/2016 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02535535)

Eigen mening: Alcohol en autorijden is en blijft een slechte combinatie. Ik vind het dan ook positief dat er initiatief genomen is voor een alcoholplan op te starten. Ik ben het persoonlijk ook wel eens met het artikel, ik denk ook dat de maatregels die Maggie De Block wilt nemen niet goed genoeg zijn. Ik denk nu eenmaal ook dat er strengere maatregelen moeten getrokken worden om dit echt te laten werken want ik denk dat alcohol een sterke positie heeft in de maatschappij omdat het al zo lang van de 'gewoonte' is dat er alcohol verkocht wordt in automaten en langs de snelweg.