PDA

Bekijk de volledige versie : Meer nettoloon voor wie bedrijfswagen inlevert: Wat kan je verwachten?


yannick.v*ndenkieboom
24th October 2016, 13:45
Vanaf april volgend jaar kunnen werknemers ervoor kiezen hun bedrijfswagen in te ruilen voor extra loon, het zogeheten mobiliteitsbudget. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Kort na de beleidsverklaring van premier Charles Michel was er nog onduidelijkheid over hoe het mobiliteitsbudget juist in zijn werk zou gaan. De begrotingsnotificaties, die De Standaard kon inkijken, brengen nu meer duidelijkheid. Daaruit blijkt dat de regering een mobiliteitsbudget heeft uitgewerkt naar het voorstel van Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert. Hij gaf eerder al aan dat Michel zijn voorstel als basis voor de debatten zou gebruiken.

Duurdere wagen, hoger loon
Volgens het voorstel krijgen de werknemers die voor een mobiliteitsbudget kiezen, de leasingkosten minus de belasting op het voordeel alle aard netto doorgestort. Een werknemer die op dit moment met een Renault Mégane rijdt, zou maandelijks 300 euro netto meer verdienen. Wie zijn Audi A6 teruggeeft, zou bijna 600 euro extra verdienen. Volgens Lachaert kunnen enkel zulke riante bedragen mensen doen kiezen voor een duurzamere oplossing.

Het Kamerlid benadrukt dat de nieuwe regeling niet alleen voor de bedrijven, maar ook voor de overheid budgetneutraal moet zijn. Daarmee wil hij vermijden dat bedrijven het personeel een loonsverhoging toekennen in de vorm van een mobiliteitsbudget om zo minder belastingen en sociale bijdragen te moeten betalen. Mogelijke pistes om misbruik te vermijden zijn dat iemand minimaal een jaar met een bedrijfswagen moet rijden.

Niet voor iedereen
Bovendien rijst de vraag hoe de mensen zonder bedrijfswagen van de nieuwe regeling kunnen genieten. Cijfers tonen aan dat het onbetaalbaar is iedereen een mobiliteitsbudget van ongeveer 200 à 300 euro toe te kennen. Een veralgemeend mobiliteitsbudget lijkt dus nog niet voor morgen.

De automobielfederatie Febiac laat op haar site weten dat er in ons land 5,7 miljoen personenwagens zijn ingeschreven. 850.000 daarvan zijn ingeschreven op naam van bedrijven, waarvan 600.000 leasewagens. Ongeveer 400.000 auto's van bedrijven mogen door de werknemer gebruikt worden voor privéverplaatsingen.

Bron: Knack, 24/10/16 (http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/belastingen/meer-nettoloon-voor-wie-bedrijfswagen-inlevert-wat-kan-je-verwachten/article-normal-768375.html?_ga=1.109062085.1566777868.1476638665)

Mening: Naar mijn mening bevinden we ons hier in een win-win situatie, zolang er beschikbaar budget is. De overheid haalt er voordeel uit dat er minder bedrijfswagens op de baan rijden en de werknemers zelf door een mooie loonsverhoging. 300 à 600 euro per maand is niet niets. Mijn eerste gedacht was wel: dat is wel veel geld, maar achteraf bezien en zoals in het artikel ook beschreven wordt, zijn zulke bedragen misschien wel noodzakelijk om de mensen te overtuigen om hun wagen in te leveren. Waarom ben ik voorstander van minder bedrijfswagens? Simpelweg omdat de werknemers dan eerder geneigd zullen zijn om het openbaar vervoer te nemen om te pendelen naar het werk.