PDA

Bekijk de volledige versie : 'Moslimdouches' zetten kwaad bloed in China


Yannick.W*uters
13th October 2016, 14:19
Wegens ruimtegebrek wassen studenten op Chinese campussen zich in gezamenlijke doucheruimtes. De universiteit van Anhui gaf moslims privéhokjes, en veroorzaakte zo een anti-islamitische storm op Chinese sociale media.

China heeft 56 etnische groepen, met de Han-Chinezen als grootste en machtigste. Om te voorkomen dat minderheden totaal worden ondergesneeuwd door de dominante Han, is er van overheidswege positieve discriminatie voor Tibetanen, Mongolen, Hui en andere minderheden. Dat zet al sinds jaar en dag kwaad bloed bij Han-Chinezen, maar nu komt er het voortrekken van de 20 miljoen moslims bij.

China is een grote aanslag vooralsnog bespaard gebleven, maar aanslagen in Europa en de oorlog in het Midden-Oosten voeden de angst voor de islam. Vandaar dat de doucheruimtes met afsluitbare deur gelijkstaan aan 'de islamisering van China'.

Iedere student wil privacy, maar de cabines zijn exclusief voor moslims. Volgens de Koran mogen moslims hun lichaam tijdens het wassen niet aan anderen tonen. De anderen dienen daar omwille van de "eenheid tussen etnische volkeren" respect voor op te brengen, vindt de universiteit. Dat respect is op sociale media ver te zoeken: "Ze verdienen douchekoppen in de vorm van varkenskoppen."

Onrust

Eerder werd al hatelijk gereageerd op een voorstel voor regels rond de voedselproductie volgens de islamitische wetten, bedoeld om orde te scheppen in de wildgroei aan halalproducten. Het wetsvoorstel is begin dit jaar afgeschoten. Reden: maatschappelijke onrust.

Voor de universiteit hebben deskundigen nu een oplossing: de gewraakte doucheruimte opnieuw verbouwen. Zodat iedere student, ongeacht ras of godsdienst, zich privé kan wassen.

Eigen mening: Waar gaat de wereld toch naartoe? Wat China nu gedaan heeft is onverantwoord. Volgens de mensenrechten is elke persoon gelijkwaardig en moeten mensen van de ene afkomst dezelfde rechten krijgen als mensen van een andere afkomst. Door privédouches te voorzien voor moslimjongeren gaat men deze sterk bevoordelen ten opzichte van de andere culturen die er in het land wonen. En waarom doen ze dat? Om een aanslag te voorkomen? Persoonlijk denk ik dat het niet veel zal uithalen. Als ze een land willen terroriseren zullen ze dit doen, ook als men een aantal privédouches voor moslimjongeren heeft gemaakt. Naar dit klein gebaar gaan ze niet kijken volgens mij.
Om bovenstaande redenen ben ik opgelucht dat de deskundigen dit ook hebben ingezien en dat ze de doucheruimtes opnieuw willen gaan verbouwen. Even ter verduidelijking: Ik ben niet tegen moslims en ben al helemaal niet racistisch, maar iedereen is gelijk voor de wet en dat moet men ook zo houden.

Bron: DM 13/10/2016