PDA

Bekijk de volledige versie : Amerikaanse aanval op Iran wordt concreter


Barst
12th February 2006, 21:32
Amerikaanse aanval op Iran wordt concreter


Strategen van het Central Command en het Strategic Command in het Pentagon werken momenteel aan plannen om Iraanse kerncentrales aan te vallen. Het gaat niet om de gebruikelijke risico-inschattingen, maar om gedetailleerde gegevens over doelwitten, bommenladingen en logistiek. Dat schrijft zondag de Britse krant Sunday Telegraph onder aanhaling van hoge raadgevers bij het VS-ministerie van Buitenlandse Zaken.


Laatste optie

Het meest waarschijnlijke scenario is een luchtaanval met B2-bommenwerpers, schrijft de krant. Tegelijk zouden, ondermeer vanuit onderzeeërs, raketten afgevuurd worden op de nucleaire sites. Ook de "bunker busters" zouden worden ingezet, omdat een aantal doelwitten onderaards zijn. Onduidelijk is of in dit laatste geval ook mini-nukes zouden worden gebruikt, kernwapens met een kracht van eenderde tot zesmaal die van Hiroshima. Voorlopig geldt nog dat de aanval pas wordt uitgevoerd nadat of in het geval de diplomatieke onderhandeling op een dood punt is beland. Net als in Irak geldt geweld in de overheidsretoriek als "laatste optie". In principe is er nog genoeg tijd voor diplomatie: volgens de Amerikaanse NIE (National Intelligence Estimate) is Iran nog minstens zeven tot tien jaar verwijderd van het hebben van atoomwapens.


Escalerend geweld

Nog steeds volgens de krant zou zo'n militair blitzoffensief in Londen niet op gejuich worden onthaald: de Britse regering vreest voor een escalatie van het geweld in het Midden-Oosten en repressailles in het Westen. Verder vreest Downing Street dat bij die raids niet alle Iraanse atoominstellingen worden vernield, zodat het doel -verhinderen dat Iran een atoombom ontwikkelt- niet wordt bereikt. In de krant Boston Globe waarschuwt John Pike, directeur van de denktank GlobalSecurity.org, voor een "cyclus van escalerend geweld".


Democratische krachten

De krant Sunday Times weet dan weer dat de neoconservatieven in Washington willen dat president Bush onmiddellijk alle pogingen tot diplomatie met Teheran overboord gooit en, net als voor Irak (met de bannelingenorganisatie Iraaks Nationaal Congres), zijn heil zoekt bij het instigeren van intern oproer in Iran. Midden-Oostendeskundige Michael Rubin van de rechtse denktank American Enterprise Institute wil dat de VS hun schouders achter "democratische krachten" in Iran zetten, net zoals wijlen president Reagan dat deed met Solidarnosc in (toen nog communistisch) Polen.


Zwakheden regime

Neocon Robert Kagan beschuldigt de regering-Bush ervan, "weinig tot niets te doen om de zwakheden van het regime uit te buiten". Wie die "democratische krachten" in Iran precies zijn, specifieert het artikel niet: de monarchisten (en de zoon van de sjah) zitten allen in de VS, de terreurbeweging Moedjahedin-i-Chalq in Irak en Frankrijk.


Weblog HLN, 12/02/06 18u14

Kris Stappers
13th February 2006, 15:33
De VS missen met hun aanvallen steeds het vooropgestelde doel. Elke aanval wordt steeds geargumenteerd met kernwapenbezit of terreurgroepen. Terwijl de echte reden hier meestal voortvloeit uit eigenbelang.

In dit geval klopt het plaatje van Bush weer volledig. De westerlingen angst inboezemen om zo zijn aanval nogmaals te rechtvaardigen. Uiteraard ben ik voor een strenge aanpak van het terreur en kernwapenbezit maar het oog-om-oog, tand-om-tand principe is toch al geruime tijd voorbijgestreefd.

Ook de reactie van de Britse regering laat, niet geheel onbegrijpelijk, zien dat het al dan niet uitvoeren van deze missie vooral gebaseerd is op angst en niet en niet enkel op gekende feiten.

Om in de toekomst de ene aanval na de andere te vermijden, zal men naar meer diplomatieke oplossingen moeten zoeken en ook eens naar de stemmen uit het oosten moeten luisteren. Het zal uiteraard niet makkelijk zijn om een compromis te bekomen tussen het veel te grote ego van de Amerikanen enerzijds en een samenleving die op sociaal gebied ruim 500 jaar achterloopt op de onze anderzijds.

In principe zou geweld enkel als laatste stap gebruikt mogen worden ter verdediging van onschuldige mensen en steeds toepepast worden indien uw eigen belangen misschien in het gedrag zouden kunnen komen.

Na de zelfbenoeming tot "wereldleider" hebben de VS er alles aan gedaan om deze positie te behouden en zelfs te verstevigen. Het aantal mensenlevens dat deze ideologishe denkwijze al gekost heeft' is ondertussen niet meer te overzien. Het resultaat op humaan vlak lijkt mij echter zeer beperkt. Het is dan ook niet meer dan normaal dat steeds meer mensen zich vragen beginnen te stellen bij het werkelijk doel dat steeds gepaard gaat bij een Amerikaanse aanval.

Ik wil met mijn mening zeker niet laten blijken dat landen zoals Irak, Iran,... het bij het rechte eind hebben maar ik kan hun reactie enigszins wel gedeeltelijk begrijpen. Als men de Europese bevolking al bang kan maken voor zogenaamde dreigingen die veel minder concreet zijn dan waar bijvoorbeeld de Irakezen mee te maken hebben. En als ook het westen al kiest voor de aanval in plaats van voor het overleg is het toch niet onlogisch dat we eenzelfde reactie kunnen terug verwachten.

Daarmee bedoel ik zeker niet dat we Irak, Iran,... hun eigen gang mogen laten gaan. Maar de hypocrisie van de Amerikanen begint nu toch wel door te wegen als mijn mening gevraagd wordt

Zouden zij een vreemd land alles voor hen laten bepalen????