Inloggen

Bekijk de volledige versie : Plan België: "Blijf investeren in onderwijs voor meisjes"


mitchell.b*ons
11th October 2016, 18:10
Naar aanleiding van de VN-Wereldmeisjesdag vandaag, roepen Plan België en The Association of European Parlementarians with Africa (AWEPA) federaal minister voor Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo (Open Vld) op om meer te investeren in kwaliteitsvol onderwijs voor meisjes in ontwikkelingslanden. Verschillende parlementariërs uit 8 fracties ondertekenden daarover dinsdag al een resolutie, maar die moet nog worden goedgekeurd.

Plan-ambassadeur Koen Wauters en Adeline, een 17-jarig meisje uit Benin, overhandigden minister Alexander De Croo vandaag een sleutel met de symbolische boodschap “You have the power to unlock the power of girls.” Plan België vraagt de regering namelijk om te blijven investeren in ontwikkelingssamenwerking, meer bepaald in onderwijs voor meisjes in ontwikkelingslanden. Om dat voorstel kracht bij te zetten, ondertekenden parlementariërs van 8 verschillende fracties dinsdag al een resolutie. Die moet wel nog worden goedgekeurd.

“Meisjes en vrouwen vormen de helft van de wereldpopulatie,” benadrukt Régine Debrabandere, directeur van Plan België. Wereldwijd zijn er echter nog steeds 30 miljoen meisjes die niet naar de lagere school gaan en 104 miljoen tienermeisjes die niet naar de middelbare school gaan. Het aantal ongeletterde jonge vrouwen ligt bovendien dubbel zo hoog als het aantal analfabete jonge mannen.

De Croo reageerde alvast positief op de boodschap.“Ik wil van vrouwen- en kinderrechten een beleidsprioriteit maken voor de komende jaren,” zei hij. “Een opgeleid meisje heeft de toekomst in handen.”

België op 5de plaats in Girls' Opportunity Index
Plan België is echter niet de enige die vandaag aandacht vraagt voor de Wereldmeisjesdag. Ook de internationale kinderrechtenorganisatie Save The Children zet met de publicatie van haar Girls' Opportunity Index de jonge vrouw in de kijker. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat meisjes over het algemeen minder kansen krijgen in armere landen. Somalië, Mali, de Centrale Republiek Afrika, Chad en Niger scoren het slechts in de lijst van 144 landen, en zijn dus de "moeilijkste" plaatsen om als meisje geboren te worden.

België doet het daarentegen erg goed en staat - vlak na onze noorderburen - op een 5de plaats. Zweden, Finland en Noorwegen vormen de top drie.

Toch plaatst Save The Children ook enkele kanttekeningen bij de resultaten. Zo scoort ‘s werelds grootste economie de Verenigde Staten opvallend slecht in de Girls’ Opportunity Index. Met een 32ste plaats doet het land het minder goed dan Algerije en Kazachstan. Dat is volgens het rapport te wijten aan het relatief hoge percentage aan tienerzwangerschappen en moedersterfte in de VS.

Bovendien worstelen heel wat “rijkere” landen ook met de gendergelijkheid onder hun parlementaire vertegenwoordigers. Slechts 3 van de landen die het hoogste percentage aan vrouwelijke parlementariërs laten optekenen, behoren tot de groep landen met hoge inkomens. Rwanda scoort zelfs het best van alle 144 landen met een vrouwelijke bezettingsgraad van 64 procent in haar parlement.

Bron: Rompuy, h.v. (sd). Plan België: "Blijf investeren in onderwijs voor meisjes". Opgehaald van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2790772

Mening:
Ik vind het goed dat er naar aanleiding van de VN-wereldmeisjesdag een oproep wordt gedaan om meer te investeren in onderwijs voor meisjes in ontwikkelingslanden. Op deze dag tracht men immers de rechten van meisjes te optimaliseren. Zoals jullie allemaal weten bestaat er immers het recht op (kwaliteitsvol) onderwijs. Toch blijkt dit in ontwikkelingslanden nog altijd geen evidentie en is er nog een zekere genderkloof tussen jongens en meisjes met betrekking tot het onderwijs. Mede hierdoor zijn er wereldwijd dubbel zoveel ongeletterde vrouwen als het aantal ongeletterde mannen.

Ik begrijp dat het voor een meisje in een ontwikkelingsland moeilijker is om de onderwijswereld te (mogen) ontdekken. Hun familie verwacht namelijk vaak van hen dat ze de huishoudelijke taken (gedeeltelijk) voor hun rekening nemen, terwijl de jongens ondertussen (hopelijk) wél naar school kunnen gaan. Daarnaast kunnen tienerzwangerschappen hen beletten om onderwijs te volgen. Niettemin vind ik dat er absoluut de mogelijkheid voor meisjes moet bestaan om onderwijs te volgen in hun ontwikkelingsland. Wanneer ze willen studeren, moeten ze hiervoor absoluut de kans krijgen naar analogie van het recht op kwaliteitsvol onderwijs dat een mensenrecht is.

Wat me tevreden stemt, is het feit dat België op de vijfde plaats staat in de "Girls' Opportunity Index" die de kinderrechtenorganisatie "Save The Children" heeft gepubliceerd. Dit toont aan dat België goede kansen biedt aan meisjes met betrekking tot hun opvoedingstraject waardoor ze optimaal verder kunnen ontplooien.