PDA

Bekijk de volledige versie : Kleuterscholen stellen ultimatum aan minister Crevits


Nele.D*ms
8th October 2016, 08:36
Twee kleuterscholen nemen de drastische stap om Hilde Crevits (CD&V), Vlaams minister van Onderwijs, in gebreke te stellen. De directeurs pikken het niet langer dat ze veel minder geld krijgen dan lagere scholen. ‘Als de minister niet ingaat op onze eis, dan trekken we naar de rechter.’

‘We hadden een deftig spaarboekje, maar dat slinkt zienderogen. En dan nog kom ik enkel toe voor de absolute basis. Ik ben al blij als ik mijn gas en elektriciteit kan betalen.’ Riet Horsten is directeur van kleuterschool Immaculata in Oostmalle, een van de twee scholen die Hilde Crevits in gebreke stellen. Ze nemen die ingrijpende beslissing omdat het water hen aan de lippen staat.

‘We komen handen te kort om ’s middags en na school toezicht te houden en kunnen amper materiaal kopen dat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de kleuters’, zegt Horsten. ‘Toestellen voor de speelplaats, uitstapjes, didactisch materiaal. Dankzij de steun van ouders en leraren kunnen we het nog net bolwerken. Maar hoe lang nog?’

Het zit de scholen vooral hoog dat het lager onderwijs meer krijgt per leerling dan zij. Het verschil bedraagt gemiddeld meer dan 200 euro. Terwijl ook Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs, zegt dat de kosten minstens even hoog zijn. ‘Die scheeftrekking is historisch gegroeid omdat kleuters vroeger minder naar school gingen. Maar het beantwoordt niet meer aan de realiteit. Bovendien is er de voorbije jaren extra bespaard. Kleuterscholen moeten nu beknibbelen op de dingen die hen net kleur en kwaliteit geven.’

Rechtszaak dreigt

De Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen, die de scholen bijstaat in hun klacht, vraagt daarom een volledige gelijkschakeling met het lager onderwijs. Een operatie die 60 miljoen euro kost. De officiële ingebrekestelling is een allerlaatste waarschuwing. ‘Als de minister niet ingaat op onze eis, dan trekken we naar de rechter’, zegt voorzitter Guido Sauwens. ‘We zijn de voorbije maanden stiefmoederlijk behandeld en zijn zelfs niet welkom op het kabinet voor een gesprek. Nochtans zijn kleuterscholen het fundament waarop het hele onderwijs rust.’

Sauwens verwijst naar verschillende studies die hem gelijk geven. Onder meer de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling concludeerde dat Vlaanderen te weinig investeert in het kleuteronderwijs. Maar diezelfde studie toont volgens Crevits ook aan dat Vlaanderen bij de beste leerlingen van de klas zit qua investeringen in onderwijs. Toch zegt ze zich bewust te zijn van de ‘uitdagingen’ en wil ze prioritair investeren in het basisonderwijs zodra er ‘financiële ademruimte’ komt.

Vraag is of de kleuterscholen daarop zullen wachten. Mocht de zaak voor de rechter komen, dan zal de Werkgroep zich op het gelijkheidsbeginsel in de grondwet beroepen. Dat stelt dat mensen in gelijke omstandigheden een gelijke behandeling moeten krijgen. In dit geval dus dat leerlingen in het kleuter- en lager onderwijs evenveel geld moeten krijgen. Toch zal het volgens experts niet makkelijk zijn om aan te tonen dat het beginsel ook hier van toepassing is.

Bron: De Standaard, 8 oktober 2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161008_02508448

Mening: Doordat er de afgelopen jaren extra bespaard is, lijkt het mij logisch dat de spaarboekjes van de meeste scholen een beetje afnemen. Dit neemt niet weg dat er wel steeds voldoende financiële middelen zouden moeten zijn om kwaliteitsvol kleuteronderwijs aan te bieden. Als het verschil met het basisonderwijs enkel gebaseerd wordt op het vroeger, toen kleuters minder naar school moesten, lijkt het mij stilaan wel tijd om dit eens opnieuw te bekijken. Daarom moet het nog niet volledig gelijkgesteld worden. Zolang er niet meer kleuterscholen zijn die met dit probleem naar buiten komen, is het volgens mij ook belangrijk om voldoende kritisch te zijn. Er zullen ook wel basisscholen en secundaire scholen zijn, die het sinds de besparingen in het onderwijs moeilijker hebben.