PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Uitzondering die moslims krijgen om onverdoofd te slachten is niet discriminerend’


gertjan.p*llis
7th October 2016, 21:46
[SIZE=2]‘Uitzondering die moslims krijgen om onverdoofd te slachten is niet discriminerend’[/SIZE]

Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum, vindt dat het feit dat moslims -bij uitzondering- voor het Offerfeest een schaap mogen slachten zonder verdoving op geen enkele manier discriminerend is. Michaël François, de woordvoerder van Unia, bevestigt daarmee informatie die vrijdag in La Dernière Heure staat.

Gaia had eerder bij Unia klacht ingediend. De dierenrechtenorganisatie benadrukte daarbij het discriminerende karakter van rituele slachting in België: als iemand die geen moslim of jood is, of ongelovig is, in ons land onverdoofd een dier slacht, kan die daar immers voor vervolgd worden, aldus Gaia.

Unia antwoordt vrijdag dat de verplichting om een dier te verdoven voor het geslacht wordt, uitgaat van Europese wetgeving, maar dat die een uitzondering maakt voor ‘slachtingen voorgeschreven voor religieuze rituelen’. Dit omdat men volgens Europa ‘de vrijheid heeft om zijn religie of individuele overtuiging te beleven, openbaar of privé, via cultus, onderwijs, gebruiken en het voltooien van rituelen’.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161007_02506632
Datum: 7/10/2016

Mening: Ik snap dat hier veel discussie over is. Langs de ene kant is het onverdoofd slachten van een schaap dierenleed, maar langs de andere kant leven we in een samenleving waar er godsdienstvrijheid is. Ik daarentegen sluit me aan bij Gaia aangezien ik vind dat een dier dat geslacht gaat worden recht heeft op een pijnloze dood. Ik kan begrijpen dat moslims veel waarde hechten aan dit symbolische feest waar dit ritueel nauw mee verbonden is. Het is een jarenlange traditie dat de slachting op deze wijze gebeurt en een verandering hierin kan voor hen drastisch overkomen. Toch is het onverdoofd slachten van een schaap iets waar we in onze samenleving waar dierenrechten ook hun plaats hebben, een gevoelig onderwerp. Misschien kunnen de partijen nog eens samen rond de tafel zitten, maar ik vrees dat er op korte termijn geen verzoening zal komen tussen deze twee visies.