PDA

Bekijk de volledige versie : Ruimtesonde Rosetta neergeploft op badeendkomeet


Robbe.V*nweert
30th September 2016, 13:43
De laatste missie van ruimtesonde Rosetta is afgelopen. De Europese ruimtevaartorganisatie Esa heeft zijn verkenner gecontroleerd laten neerstorten op komeet 67P, ook bekend als de badeendkomeet.

Rosetta kreeg nog te weinig zonne-energie om te functioneren. Vannacht kreeg ze haar laatste bevelen: zak zo zachtjes mogelijk naar de komeet, al filmend en gas snuivend. En dan, met drie kilometer per uur: bonk. Veertig minuten reistijd later heeft het laatste signaal de aarde bereikt. De missie van Rosetta is daarmee officieel afgelopen.

Deze landing mocht ruwer eindigen dan op 12 november 2014, toen Rosetta het landertje Philae afstootte voor een zachte landing. Philae kwam pas neer na drie keer botsen – op zijn zij en buiten bereik van de zon. Na drie dagen waren de batterijen leeg en was het voorbij. Pas een maand geleden kon Rosetta het landertje uiteindelijk lokaliseren.

Lange reis

In maart 2004 vertrok Rosetta voor een ingewikkelde baan langs vier planeten. Die baan was anders dan eerst vastgelegd. Ze moest door de schaduw van Mars vliegen, zodat een hoop software snel-snel herschreven moest worden om te verhinderen dat allerlei veiligheidssystemen in paniek sloegen als het zonlicht wegviel. Ze kon onderweg wel twee planetoïden van dichtbij bestuderen – een onverwachte bonus.

De ontmoeting met haar komeet was zo ver van de zon dat haar zonnepanelen te weinig energie konden vangen. Daarom werd Rosetta drie jaar in winterslaap gebracht, om de batterijen te sparen. Gelukkig verliep het weer op temperatuur brengen goed.

Rosetta deed ontdekking na ontdekking over de komeet 67p. De komeet bevatte in verhouding meer zwaar water dan de aarde. Maar nu is de badeendkomeet langs de zon gezwiept en uitgedoofd. Het is gewoon weer een *oninteressante *hardbevroren gruisbal.

Bron: De Standaard, 30-09-2016
(http://www.standaard.be/cnt/dmf20160930_02493994 (http://) )

Eigen mening:
Ik vind het altijd fijn wanneer we iets te horen krijgen over de ruimtesondes en satellieten. Zeker wanneer het positief nieuws is zoals dit. Ik vind het zeer interessant aangezien de mensheid veel te weten kan komen over de ruimte en hoe we zijn ontstaan. Ik vind het zeer fascinerend dat de mensheid kosten nog moeite bespaard om zulke missies uit te voeren. Het is zeer intrigerend, omdat de ruimte ons zo veel verrassingen biedt.Deze ruimtesonde heeft een reis van 12 jaar achter de rug en stuurt na de landing nog steeds gegevens door over de onderzochte 'badeendkomeet'. Ik kijk alvast uit naar het volgende ruimtenieuws.