PDA

Bekijk de volledige versie : Godfather van de mensensmokelaars opgepakt


Ruben.P*eters
29th September 2016, 10:21
De 36-jarige Irakees Twana Jamal verdiende naar schatting 422.000 euro per maand door asielzoekers van Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk te smokkelen. Hij kon dinsdag opgepakt worden.

Ze noemen hem de ‘Godfather van de mensensmokkelaars’. Een bijnaam waar Twana Jamal, een 36-jarige Koerd uit Irak, ongetwijfeld fier op is. De man verdiende een pak geld - volgens de politie 364.500 pond (422.000 euro) per maand - door asielzoekers vanuit Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk te smokkelen.

Jamal vroeg hen daarvoor 4.500 pond (5.220 euro) per persoon. De gewezen gewichtheffer was de persoon waar asielzoekers naartoe kwamen om de oversteek te maken. Dat leverde hem in enkele maanden meer dan 1 miljoen pond op.

Zijn rijk lijkt nu ten einde en dat heeft hij aan zichzelf te danken. De asielzoekers waren het beu dat ze zoveel moesten betalen en brachten de overheid op de hoogte van zijn praktijken. De politie begon hem in de gaten te houden en tapte zijn telefoon af. ‘Hij had wel vijf verschillende aliassen’, klinkt het bij de politie.

‘Verwerpelijk’

Jamal werd dinsdag opgepakt in Frankrijk, vlakbij het vluchtelingenkamp in Duinkerke. Hij werd geboeid in de politiewagen geladen en huilde. ‘Ik ben het slachtoffer van een misverstand’, zei hij nog. ‘Ze denken dat ik iemand ben die ik niet ben.’

‘Het is verwerpelijk dat die man dat heeft kunnen doen’, aldus de Britse politicus David Davies in The Sun. ‘Hij heeft er zoveel geld mee verdiend. Hoeveel van die mensen die hij het land heeft binnengesmokkeld hebben effectief asiel gekregen? Zouden ze nu een uitkering krijgen?’

Ik vind het altijd erg als er mensen gesmokkeld worden, vaak tegen wil en dank. Erger vind ik dat er ook mensen zijn die willen betalen om ergens weg te geraken via smokkelroutes, voor een beter leven om dan bedrogen uit te komen, ze betalen veel te veel en krijgen zelden wat ze verwachtte. Deze Koerd die opereerde vanuit de "Jungle van Calais" heeft op die manier zijn boterham verdiend. hij smokkelde mensen het kanaal over naar het Verenigd Koninkrijk. Eerder deze week werd hij opgepakt.

Bron:http://www.standaard.be/cnt/dmf20160928_02490720