PDA

Bekijk de volledige versie : ‘De daders van deze bombardementen zullen Gods oordeel voelen’


Alina.D*ms
28th September 2016, 20:40
‘De daders van deze bombardementen zullen Gods oordeel voelen’

Twee grote hospitalen en een bakkerij in het oosten van de Syrische stad Aleppo zouden geraakt zijn bij nieuwe luchtaanvallen. Dat stellen humanitaire organisaties en wordt bevestigd door bewoners. De paus roept ondertussen op om de bombardementen op burgers in de stad te staken.

‘De aanval gebeurde om 4 uur in de ochtend. Een militair vliegtuig heeft ze direct geviseerd’, aldus Adham Sahloul van de in de VS gevestigde medische ngo Syrian American Medical Society (SAMS). Mohammad Abu Rajab, een radioloog in het getroffen M10-hospitaal, bevestigde dat raketten rond 4 uur insloegen. ‘Het puin viel op patiënten in de spoeddienst.’

Het M10-hospitaal is gevestigd in het Sakhour-district, het andere in al-Maadi. In die laatste buurt zou volgens bewoners ook een bakkerij geraakt zijn. Het Syrische Observatorium voor de mensenrechten spreekt van 6 burgers die gedood werden toen ze daar stonden aan te schuiven.


De luchtaanvallen troffen ook de zuurstof- en stroomgeneratoren van het M10-hospitaal. Daardoor moesten patiënten verhuisd worden naar een ander ziekenhuis in de buurt.

Paus bezorgd over ‘martelaarsstad’

Enkele uren na de bombardementen toonde Paus Franciscus zich bezorgd over het lot van de overgebleven burgers in Aleppo, ‘die martelaarsstad, waar iedereen sterft: kinderen, oude, zieke maar ook jonge mensen’.

‘Ik roep alle partijen opnieuw op om al hun krachten in te zetten om de burgers te beschermen. Dit is een noodzakelijke en dringende verplichting’, aldus de paus, die geen landen of regeringen bij naam noemde. ‘Ik doe een beroep op het geweten van zij die verantwoordelijk zijn voor de bombardementen, en die zich op een dag voor God zullen moeten verantwoorden.’

De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160928_02490557

Eigen mening: Ik vind het verschrikkelijk om weeral te lezen dat er bombardementen plaats hebben gevonden in Aleppo. Ik denk dat het woord 'weeral' hier toch wel op zijn plaats is. Toch is het belangrijk bij deze artikels dat we het niet als 'gewoon' gaan beschouwen. Ja, er zijn bombardementen gevallen maar dat maakt het niet minder erg omdat er al zoveel zijn geweest...
Ik vind het daarom ook bijzonder positief dat Paus Franciscus bezorgd was over het lot van de overgebleven burgers in Aleppo. Ik hoop dat de regeringen, de overheid en politieke partijen aandacht hebben voor het woord van de Paus.