PDA

Bekijk de volledige versie : Veroordeeld ondanks Zware Voet


Barst
11th February 2006, 15:06
Veroordeeld ondanks Zware Voet


,,Het recht op privacy is ondergeschikt aan de individuele en collectieve veiligheid op de openbare weg.''


Op 13 oktober 2004 werd Bruno M. (21) op de Heiendestraat in Lokeren gevolgd door een anoniem politievoertuig. M. reed met 140 kilometer per uur, terwijl de maximum toegelaten snelheid 70 kilometer per uur bedroeg.

De overtreding werd gefilmd en ook een televisieploeg was aanwezig. Bruno M. werd onderschept, keek naar de opnamen van de politiecamera en erkende de snelheidsovertreding. Op last van het parket werd zijn rijbewijs voor een periode van één maand ingetrokken.

Toen hem werd meegedeeld dat er opnamen voor het VTM-programma De Zware Voet werden gemaakt, eiste hij dat de beelden niet zouden worden uitgezonden. De opnamen werden ook niet uitgezonden.

,,Toch werd door de aanwezigheid van de cameraploeg de privacy van mijn cliënt geschonden'', stelde mr. Mertens, die de nietigheid van de procedure eiste.

,,Het dossier wijst niet op een inbreuk op de privacy'', aldus politierechter Peter D'Hondt in zijn vonnis. ,,De beweerde schending van de privacy staat niet in verhouding tot de ernst van de feiten. Het recht op privacy is overigens ondergeschikt aan de individuele en collectieve veiligheid op de openbare weg.''

De politierechter van Dendermonde veroordeelde Bruno M. tot een boete van 1.650 euro en rijverbod van 75 dagen.


DS, 11-02-2006 (pdc)

hans
11th February 2006, 16:31
[QUOTE=Barst]Veroordeeld ondanks Zware Voet

,,De beweerde schending van de privacy staat niet in verhouding tot de ernst van de feiten. Het recht op privacy is overigens ondergeschikt aan de individuele en collectieve veiligheid op de openbare weg.''

DS, 11-02-2006 (pdc)[/QUOTE]


Groot gelijk. Als je al met zo'n clowns moet gaan rekening houden, die proberen hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Zo'n voorvallen als deze roepen bij mij toch wel enige vragen op. Moet je voor zo'n idiote en onterechte claims het gerecht gaan lastig vallen?!

Wie zijn gat verbrandt moet maar op de blaren zitten. In de plaats van de onzinnigste excuses te zoeken om de terechte straf te ontlopen. En 70km/u te hard rijden, dan ben je serieus immoreel bezig als je het mij vraagt.
Doet me wat denken aan die Amerikaanse toestanden waar men voor de ridicuulste redenen rechtzaken aanspant en waar er soms uitspraken vallen waar je kippevel van krijgt.

Maar gelukkig is de rechter niet op deze onzinnige eis ingegaan en aldus geen Amerikaans-achtige toestanden in België, hip hip hoera :D