PDA

Bekijk de volledige versie : Het voetbal volgens Van Basten


Barst
24th September 2016, 04:35
Het voetbal volgens Van Basten


Marco van Basten droomt van een revolutie in voetballand. Nu hij aan boord is bij de Fifa, komt die (iets) dichterbij.


Op basis van zijn columns in Voetbal International boetseren we de voetbalvisie van Marco van Basten. Hij brengt er niet alleen de problemen in kaart, hij reikt ook oplossingen aan. Zeer interessant, zeker nu de gewezen aanvaller van Oranje, Ajax en AC Milan door Fifa-voorzitter Gianni Infantino is aangezocht om de ontwikkelingen in het voetbal de komende jaren te sturen.


1. Schaf buitenspel af

‘Het zal even wennen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het zonder de buitenspelregel leuker wordt. In een kleine ruimte wordt het voetbal er immers niet beter op. Veel verdedigers zullen het niet toejuichen, veel aanvallers wel. Je moet alleen afspreken dat ze in het vijfmetergebied niet pal voor de neus van de keeper mogen staan. Daarmee heb je het grootste probleem al opgelost.’


2. De verdediger is niet heilig

‘Als de bal over de zijlijn of de achterlijn dreigt te rollen, zijn verdedigers vaak met armen en benen bezig te voorkomen dat de aanvaller erbij kan. Ze hebben alleen nog oog voor de man. Dus: de aanvaller wil voetballen en de verdediger wil niet voetballen. Toch is de aanvaller negen van de tien keer de pineut. Dat is krom.’


3. Technische hulpmiddelen, nu

‘De hele wereld is bezig te vernieuwen en te verbeteren. Maar het voetbal blijft hangen in een vastgeroest stramien. Terwijl bijvoorbeeld doellijntechnologie puur een kwestie is van willen. Mij gaat het erom dat je voetbal beter, schoner, spannender, attractiever en veiliger maakt.

Die vijfde en zesde ref achter doel zijn een farce. Dus: ophouden met die komedie, pak de tv-beelden erbij en maak goede afspraken.

Een veel gehoord argument bij de spelregelbewakers is dat het te lang duurt om een situatie te analyseren. Uit onderzoek bleek dat een video-assistent er gemiddeld 11 seconden over doet om een correct advies te geven. Ik heb liever een zuivere uitslag van een wedstrijd die 98 minuten duurt dan een wedstrijd van 94 minuten met storende, te voorkomen fouten.’


4. Extra wissels in verlengingen

‘Verlengingen moeten met gelijke wapens worden uitgevochten. Door vermoeidheid neemt de kans op blessures toe en gaat het niveau omlaag. Des te meer reden om vijf wissels toe te staan in plaats van drie. Dan kan er tenminste nog gevoetbald worden. Want daar is het mij om te doen, dat voetbal als kijkspel interessant en attractief blijft.’


5. Minder wedstrijden

‘Maximaal 40 nationale duels. Ik streef naar meer gelijkheid. Dat wil zeggen: een reguliere competitie met maximaal 34 wedstrijden voor iedereen, plus één bekertornooi en dan ook geen uit- en thuiswedstrijden. Dan speel je niet 60 duels, maar maximaal 40.’

‘Minder interlands. Dat kan door de kleine landen eerst een eigen kwalificatietornooi te laten afwerken. Op Duitsland-Gibraltar zit niemand te wachten’

‘Minder Europese voorrondes. In de Champions League en Europa League kun je alvast het aantal voorronden halveren. Er blijven minder deelnemers over, maar zo hou je het tenminste een beetje exclusief. Ik ben er ook voorstander van dat de Europa League terugkeert naar het knock-outsysteem. Elke wedstrijd de dood of de gladiolen, dat vindt het publiek leuk.


6. Geen transfers in competitie

‘Stel een beperkt aantal contractspelers vast en garandeer dat daar gedurende een seizoen niet meer aan getornd kan worden. Daardoor gaat het niveau ongetwijfeld weer omhoog. Wat mij betreft komt er een transfer*termijn van één maand in de winter en een termijn van twee maanden in de zomer. Op het moment dat de competities beginnen mogen er geen mutaties meer plaatsvinden.’


7. Verdeel het geld eerlijker

‘Het kan niet dat de grootste clubs in Spanje en Italië het grote geld pakken en dat in Duitsland alles eerlijk gedeeld wordt. Ik wil weleens iets anders dan Barcelona en Real Madrid die met zijn tweeën uitmaken wie kampioen van Spanje wordt. Door het geld is het voetbal te voorspelbaar geworden. PSG acht speeldagen voor het einde kampioen van Frankrijk. Weer Bayern München in Duitsland en Juventus in Italië. In de meeste landen is de gein er wel af. Ik wil niet zeggen dat de grote clubs moeten verdwijnen. Integendeel. Maar nu hebben ze vrij spel en dat moet je met een duidelijke regelgeving beperken.’

‘We moeten er niet rouwig om zijn dat niet-Europeanen zoveel geld in de voetballerij steken. Maar je moet er wel op toezien dat deze buitenstaanders geen monopolie krijgen door ze wetteloos hun gang te laten gaan.’


8. Laat rijke clubs maar dreigen

Zelfs als ze de grote sponsors achter zich hebben staan, dan nog is een minicompetitie met enkele topclubs geen lang leven beschoren. Voetbal verschilt namelijk op een belangrijk punt van de zakenwereld. Een monopoliepositie is niets waard.’


9. Hou de makelaars kort

‘Dat voetballers een hoop geld verdienen, bepaalt de markt. Maar het kan niet zo zijn dat makelaars twee miljoen euro toucheren voor een deal waar ze twee weken mee bezig zijn geweest. Er lopen mannen rond die rijker zijn dan de meeste voetballers. Ik vind het absurd.’


Blog DS, 24-09-2016 (Ludo Vandewalle)