Inloggen

Bekijk de volledige versie : M-decreet heeft weinig impact op secundair onderwijs


robin.s*eurs
23rd September 2016, 16:59
Het aantal leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs is bij het begin van dit schooljaar opnieuw fors gedaald. Dat blijkt uit de statistieken met de leerlingenaantallen die alle onderwijsnetten in Vlaanderen vrijdag hebben bekendgemaakt. Oorzaak is het M-decreet, dat op 1 september 2015 werd ingevoerd en bepaalt dat elk kind met een beperking het recht heeft om les te volgen in het gewoon onderwijs en daar ook begeleiding voor krijgt.
De daling bij aanvang van het schooljaar 2016-2017 situeert zich tussen 4 en 8 procent.

De dalende trend in het buitengewoon lager onderwijs van de voorbije schooljaren wordt voortgezet, luidt het bij het katholiek onderwijs. Vorig schooljaar werd een significante daling met 6,08 pct geregistreerd, bij de start van dit schooljaar bedraagt de daling 4,58 pct. ‘Dat betekent dat op twee jaar tijd één op de tien leerlingen ‘verhuisd’ is van het buitengewoon lager onderwijs naar het gewoon lager onderwijs’, klinkt het.

In het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap daalde het aantal leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs bij het begin van het nieuwe schooljaar met 7,3 pct, van 6.083 naar 5.639. In het stedelijk en gemeentelijk basisonderwijs werd een daling van 7,94 pct opgetekend, van 3.437 leerlingen in september 2015 naar 3.164 in september 2016.

Opvallend: een expliciete daling van het aantal leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs door de invoering van het M-decreet blijft voorlopig uit. Dat was ook al zo vorig schooljaar. Het katholiek onderwijs spreekt over een status quo. In het GO! en het stedelijk en gemeentelijk onderwijs is er telkens een daling van 2,17 pct bij aanvang van het schooljaar 2016-2017.

Bron: De Standaard 23/09
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160923_02482449

Mening:

Het M-decreet zorgt voor het onderwijs voor kinderen met een stoornis of handicap. Ik vind het een mooi idee om leerlingen met een beperking te integreren in het "gewone" onderwijs. Toch heb ik hier enkele bedenkingen over. Kinderen met een beperking hebben nood aan structuur en extra hulp. Dit maakt het extra moeilijk voor de leerkracht die deze leerling, en de rest van de klas, moet begeleiden. Ik denk dat de leerkrachten in deze situatie extra begeleiding nodig hebben om deze leerlingen op te vangen. Vervolgens vraag ik me af of het niet frustrerend is voor de leerlingen met een beperking om in het gewone onderwijs te komen. Vaak kunnen ze niet mee met de rest en hebben ze aparte begeleiding nodig. Leerlingen die bijvoorbeeld autisme hebben, leven in hun eigen wereld. Het gewone onderwijs maakt dit volgens mij moeilijk voor deze leerlingen. Tot slot vraag ik me ook af wat er gebeurt met het buitengewone onderwijs. Wanneer gaan leerlingen hier naartoe? Is de job van deze leerkrachten bedreigd?