PDA

Bekijk de volledige versie : Weer stappen dankzij deze handschoen


Mathias.H*fmans
22nd September 2016, 22:06
Link naar video (http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2882856/2016/09/21/Weer-stappen-dankzij-deze-handschoen.dhtml)
In het revalidatiecentrum To Walk Again in Herentals worden voor de eerste keer in ons land neurobionische handschoenen uitgetest. Daarmee kunnen mensen die verlamd zijn of een beroerte hebben gehad hun handen weer beter gebruiken.
De handschoenen geven hen meer grip en kracht. Na drie en een half jaar kan Jolien Van Loy (26) voor het eerst zonder hulp stappen. Haar benen zijn volledig verlamd na een auto-ongeval, en ook haar handen kan ze nog amper gebruiken. Maar met deze handschoenen kan Jolien haar looprek zélf vasthouden.

"Ik stap nu sinds een jaar met de robot. Maar het is nu de eerste keer dat ik zo zelfstandig kan stappen met dat rek. Ja, gewoon stappen is al leuk en hef geeft een supergoed gevoel...maar zelfstandig stappen is echt zalig", vertelt Jolien. Het idee is eenvoudig: de neurobionische handschoenen zorgen voor meer kracht en grip.

"Ter hoogte van haar handschoenen bevinden zich sensoren op de vingertoppen. Zodra dat die sensoren een voorwerp omknellen, zoals nu het looprekje, wordt er een kracht bijgegeven door de robothandschoenen, door de robotmotor eigenlijk", legt kinesist Kris Goos uit. "Die ervoor zorgt dat Jolien, die zonder de handschoenen het looprek niet goed kan vasthouden, nu wel in staat is om met het looprek meer zelfstandig te kunnen stappen." Met deze handschoenen kunnen patiënten weer gewone dingen doen: iets vastnemen bijvoorbeeld, zonder hulp eten en drinken. Voorlopig test Jolien ze enkel hier, want de handschoenen kosten zo'n 10.000 euro.

Bron: www.hln.be http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2882856/2016/09/21/Weer-stappen-dankzij-deze-handschoen.dhtml

Eigen mening: Ik vind deze handschoenen een heel goed initiatief. Ik zou zelf niet weten wat doen als ik geen goede greep meer zou kunnen uitvoeren met mijn handen. Door deze handschoenen heeft de vrouw in het artikel niet alleen een betere greep met haar handen maar kan ze ook met behulp van een looprek zelfstandig wandelen. Ik denk dat het terug zelfstandig kunnen wandelen een zaligheid is als je (deels) verlamd bent. Deze handschoenen geven mensen met een handicap een vaardigheid terug die ze ooit verloren hebben en dat vind ik iets heel goed. In het artikel zegt de vrouw ook dat ze het zelfstandig wandelen zalig vindt. Het is wel spijtig dat de handschoenen momenteel zo duur zijn.