PDA

Bekijk de volledige versie : De school waar de hoofddoek welkom is


Barst
19th August 2016, 04:43
De school waar de hoofddoek welkom is


De Lucerna-colleges staan door de politieke spanningen in Turkije in het middelpunt van de belangstelling. Wat zijn dat eigenlijk voor scholen?


1. Wat is de achtergrond van de Lucerna-colleges?

De colleges zijn opgericht door aanhangers van Fethullah Gülen, een Turkse prediker die sinds 1999 in de Verenigde Staten woont en wereldwijd vele duizenden aanhangers heeft. De Gülen-beweging wordt door de Turkse president Recep Tayyip Erdogan verantwoordelijk gehouden voor de mislukte coup tegen zijn bewind, op 15 juli. Sinds die couppoging heeft Erdogan veel Turken die hij verdenkt van Gülen-sympathieën laten oppakken.

De Gülen-beweging vindt een goede vorming voor moslims heel belangrijk. Daarom beslisten vermogende zakenlui in Turkije op advies van Gülen om geld beschikbaar te stellen voor goede scholen. Dat model werd later ook buiten Turkije toegepast. Overal waar Turken wonen, richten Gülen-aanhangers met de hulp van zakenlui eigen scholen op.


2. Zijn er nog niet genoeg scholen in België?

Zowel de overheid als de katholieke kerk heeft in ons land prima functionerende onderwijsorganisaties in het leven geroepen. De wettelijk gegarandeerde vrijheid van godsdienst maakt het mogelijk dat ook andere groeperingen dat doen. De joodse en de protestante gemeenschappen hebben bijvoorbeeld eigen scholen. De steinerscholen vormen ook een klein onderwijsnet. Die scholen worden gesubsidieerd op voorwaarde dat ze erkend zijn en aan een aantal voorwaarden voldoen. Bij de Lucerna-scholen is dat het geval. Intussen zijn er vier middelbare Lucerna-scholen en drie basisscholen. Er zijn ook twee internaten: in Antwerpen en Gent. ‘De school komt tegemoet aan een behoefte die bij een aantal allochtone ouders leeft’, zei de eerste directeur, wijlen Ben Grob, daarover bij de oprichting in 2003. ‘Het klassieke onderwijsaanbod geeft hen voorlopig onvoldoende garanties dat hun kinderen net dezelfde kansen krijgen als kinderen van Vlaamse ouders.’


3. Zijn de Lucerna-colleges islamitisch?

De Gülen-beweging benadrukt dat de scholen niet islamitisch zijn, omdat religie in het normale onderwijsprogramma geen rol speelt. De scholen horen tot het niet-confessioneel vrij onderwijs, in tegenstelling tot de katholieke, joodse en protestante scholen, waar godsdienst een grotere rol speelt dan bij Lucerna. De Lucerna-scholen volgen het programma van het gemeenschapsonderwijs, inclusief de keuzevrijheid van de levensbeschouwelijke vakken. Leerlingen kunnen godsdienstlessen volgen in elke religie die in België erkend is. In de praktijk zijn veel leerlingen van Turkse en Marokkaanse afkomst, en de meeste van hen volgen islamitische godsdienst. De school heeft geen bezwaar tegen het dragen van een hoofddoek.


4. Hoe populair zijn de Lucerna-colleges?

De scholen groeien snel. In dertien jaar tijd is het leerlingenaantal op de secundaire scholen verviervoudigd van 280 naar meer dan duizend. Daar komen de leerlingen in het basisonderwijs nog bij. In Anderlecht wordt nu gebouwd aan een nieuw onderkomen voor de kleuter- en basisschool. De scholen lijken dus duidelijk aan een vraag te beantwoorden. Het hoofddoekbeleid is voor islamitische ouders en leerlingen een extra pluspunt.


5. Zijn de Lucerna-colleges goede scholen?

De inspectieverslagen die de Vlaamse overheid publiceert, bevatten gunstige adviezen. De scholen voldoen aan vrijwel alle eisen die de overheid stelt. Zelf benadrukken de scholen ook de kwaliteit van het pedagogisch project. De Lucerna-school in Anderlecht is bijvoorbeeld erg trots op de prijs die onlangs gewonnen werd bij een roboticawedstrijd. Ook de Wiskundequiz en de Sociale Wetenschapsolympiade zijn initiatieven van de Gülen-beweging.


DS, 19-08-2016 (Ruben Mooijman)