PDA

Bekijk de volledige versie : Ze brak geen record, maar doorbrak wel een immens taboe onder atleten


Lotte.R*bberecht
16th August 2016, 16:25
De hele wereld is in de ban van de Chinese zwemster Fu Yuanhui. Het meisje met de gekke bekken veroverde eerder al het internet omdat ze pas tijdens een interview besefte dat ze een medaille had gewonnen, en heeft nu ook een belangrijke taboe onder vrouwelijke atleten doorbroken. Het taboe van de maandstonden.

Nadat Fu Yuanhui derde werd op de 100 meter rugslag waren alle ogen natuurlijk gericht op haar prestatie in de 4x100 meter wissel. Maar daar ging het fout: Fu kende een absolute offday en haar team greep met een vierde plaats net naast de medailles.

Bij de interviews bleek het bovendien helemaal niet goed te gaan met de atlete, ze zakte zelfs even in elkaar van de pijn. Vervolgens stond ze recht, verontschuldigde zich bij haar landgenoten voor haar slechte resultaat en richtte zich tot de camera. “Ik heb geen last van mijn maag ofzo, ik ben vannacht ongesteld geworden. Ik ben echt enorm moe. Maar dat mag geen excuus zijn, ik heb gewoon niet goed genoeg gezwommen”, vertelde ze.

Daarmee is ze een van de eerste atleten die toegeeft dat ze haar regels heeft tijdens een belangrijke wedstrijd én dat die haar prestaties niet mogen beïnvloeden. Intussen wordt ze over de hele wereld geroemd om haar openheid.

bron: De Standaard

eigen mening: Het is en blijft een taboe: menstruatie en alles wat daarbij komt. En er komt veel bij, niet alleen pijn, maar ook misselijkheid, vermoeidheid, slappe spieren... Dit is natuurlijk geen goede combinatie met sport. En vrouwen hebben hun regels nu eenmaal per maand en kunnen deze enkel uitstellen door medicatie, waarvan ik niet zeker ben of dit toegelaten is, aangezien deze medicatie bestaat uit hormonen, en of deze medicatie wel überhaupt een goed idee is, aangezien er veel bijwerkingen bij komen, zoals extra aankomen.
Natuurlijk kunnen deze sporters de krampen ook niet oplossen zoals wij, gewone vrouwen dat doen, met wat pijnstillers, want ik ga ervan uit dat ook dit niet mag van de dopingcontrole.