PDA

Bekijk de volledige versie : ‘Menselijke cyborg’ komt naar Pukkelpop: “Ik hoor kleuren”


simon.s*olders
10th August 2016, 13:33
‘Menselijke cyborg’ komt naar Pukkelpop: “Ik hoor kleuren”

Wanneer u volgende week over de weide van Pukkelpop loopt en een antenne uit het hoofd van een man ziet komen, betekent dat niet dat u te veel gedronken hebt of een zonneslag opgelopen hebt. Het zal vooral betekenen dat Neil Harbisson gearriveerd is. Maak kennis met de menselijke cyborg.


Nooit kleur zien. Het overgrote deel van de mensen kan het zich niet voorstellen, maar Neil Harbisson kan erover meespreken. De Brit werd geboren met achromatopsie, een zeldzame aandoening waardoor hij alleen grijstinten kon zien.


Enkel zwart, wit en grijs zien was vreselijk voor Harbisson. “De lucht was altijd grijs, bloemen altijd grijs en de televisie altijd zwart en wit”, vertelde hij tijdens een presentatie in 2012. “Maar vorig jaar is dat allemaal veranderd.”

Eyeborg

Op zijn 21ste vond Harbisson immers eindelijk een dokter die een ingrijpende operatie wilde uitvoeren. Harbisson kreeg een eyeborg in zijn hoofd, een soort van antenne die kleuren kan zien en geluidssignalen doorstuurt naar de hersenen.

“Ik zie nog altijd geen kleuren, maar ik hoor ze wel. Eerst moest ik de namen van alle kleuren onthouden, maar na een tijd begreep ik goed welk geluid van welke kleur was. Ik begon favoriete kleuren te hebben en ik droom nu zelfs in kleur.”

Menselijke cyborg

Het ziet er wat vreemd uit, een 34-jarige man met een antenne die uit zijn hoofd komt. Hij wordt omschreven als een menselijke robot of een mengeling van een insect en callcentermedewerker. Maar Harbisson is op dit moment vooral een artiest, die zijn kunstjes op 20 augustus vanaf 18 uur komt vertonen op Pukkelpop. Wat hij live dan doet? Kleuren omzetten in muziekstukken.

“Ik ben technologie”

In een interview met The Guardian gaf Harbisson al toe dat zijn antenne nooit af gaat. Zelfs niet in bed of in bad. “Ik draag geen technologie, ik ben technologie.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20160810_02419335/menselijke-cyborg-komt-naar-pukkelpop-ik-hoor-kleuren

Eigen mening: Een speciale aandoening, al begrijp ik wel niet, hoe iemand die nog nooit een kleur gezien heeft, aan de hand van de namen van de kleur, de echte kleur zou kunnen 'zien'. Iemand die altijd in grijstinten ziet, kan je toch op geen enkele manier uitleggen hoe een kleur er uit ziet? Het zal wel een mentale kwestie zijn. Het is een goede zaak dat de wetenschap dit soort problemen kan oplossen, maar echt heel modieus is het antennetje niet echt. Ze zouden toch iets minder opvallends kunnen nemen, zoals een speciale bril of hoofdband...