PDA

Bekijk de volledige versie : Coupplegers vragen asiel in Griekenland


Lisse.A*rts
16th July 2016, 18:22
Een Turkse legerhelikopter is zaterdag geland op de luchthaven van Alexandropolis, in het noorden van Griekenland. De acht inzittenden hopen er asiel te krijgen.
Enkele ogenblikken nadat Ankara had aangekondigd dat de staatsgreep in Turkije mislukt was, landde een Black Hawk-helikopter met acht inzittenden in Griekenland. Volgens ERT TV, droegen de mannen, op één na, een legeruniform. Ze vroegen allemaal asiel aan, maar werden meteen gearresteerd, meldde de Griekse politie.

Ondertussen heeft Turkije al de uitlevering – ‘zo snel mogelijk’ –van de acht putschisten gevraagd. De zei de minister van Buitenlandse Zaken Mevlut Cavusoglu zaterdag op de tv-zender HaberTurk.

Luchtmachtbasis afgesloten

Ondertussen is de Incirlik luchtmachtbasis in het zuiden van Turkije afgesloten en zonder stroom gezet, meldt het consulaat van de VS in Adana. De militaire basis maakt deel uit van de internationale strijd tegen IS. Er zijn onder meer Amerikaanse en Duitse militairen gestationeerd.

‘De lokale autoriteiten verbieden verplaatsingen in en uit de basis’, aldus het Amerikaanse consulaat. ‘De stroom is ook afgesloten.’
Volgens CNN telt de basis zowat 1.500 Amerikanen, zowel militairen als burgerpersoneel. In maart werd de basis al eens ontruimd omdat gevreesd werd voor de veiligheid van de manschappen en hun families.

Waarom de basis door de Turkse lokale autoriteiten in lockdown ging, is voorlopig onduidelijk. Bij de mislukte staatsgreep vrijdagnacht werden wel militaire vliegtuigen en helikopters ingezet, die onder meer het parlement onder vuur namen.

Bron: DS 16/07/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160716_02387762

Eigen mening: Ten eerste vind ik het niet echt kunnen dat de 8 inzittenden in Griekenland asiel vroegen. Ik vind het dus correct dat deze meteen opgepakt zijn. Ik wil mij niet uitspreken over de coup zelf, omdat het zoeken naar democratie van het leger positief is, maar de manier waarop vind ik niet de beste oplossing. Ik vind het niet kunnen omdat je voor je daden moet opkomen, dat geldt zo voor elke criminaliteit. Een coup is illegaal en hier kan je dus voor bestraft worden. Natuurlijk begrijp ik hun actie wel, omdat zij hun daden wel legaal en nodig vonden. Ten tweede vind ik de actie van Turkije om de legerbasis zonder stroom te zetten ook weer dubbelzinnig. Enerzijds begrijp ik deze reactie omdat het leger de coup pleegde, maar anderzijds zijn er vele Amerikaanse en Duitse soldaten gestationeerd. De relaties met deze landen kunnen nu mogelijk vertroebelen. Daarnaast maakt de basis deel uit van de strijd tegen IS. Naar mijn mening is dit geen kleine actie en dit mag nooit verhinderd worden. Aangezien vele soldaten opgepakt worden, denk ik dat het beter is om de functionaliteit van de Amerikaanse en Duitse soldaten te behouden.