Ellen.B*eyens
23rd May 2016, 12:56
Met 420 tot 425 km file op de Belgische verkeerswegen, was de ochtendspits maandag de op een na zwaarste van dit jaar. De reden daarvoor lag bij de regen. Maar hoe komt het dat regen files doet veroorzaken?
Op 15 januari was - vooral in Wallonië - sneeuw oorzaak van nog meer verkeersellende, met circa 500 km file. Vandaag was er echter sprake van een jaarrecord op Vlaamse wegen. ‘Met goed 270 kilometer files op de snelwegen in Vlaanderen tussen 8 uur en 08.30 uur, was het de drukste ochtendspits van 2016. Volledig op het conto van de regen’, aldus Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.
Maar waarom zorgt regen toch voor zoveel ellende? Danny Smagghe, woordvoerder van Touring legt uit. ‘Bestuurders moeten hun snelheid aan de omstandigheden aanpassen, maar we moeten leren rijden in de regen.’
‘Bij regenweer moet je gelijkmatig rijden, probeer aan een constante snelheid te rijden. Dus niet plots optrekken als het verkeer het toelaat om dan weer even plots sterk af te remmen. Dat gedrag maakt files alleen maar langer. Eigenlijk zou in de rijopleiding vervat moeten zitten dat de jonge chauffeur in alle omstandigheden leert rijden. Dus ook bij regenweer. En ‘s nachts. En in het stadsverkeer.’
Eén probleem. Wie gelijkmatig rijdt en een ‘gat’ laat vallen, wordt meteen langs links en rechts ingehaald. ‘Daarom zijn flexibele snelheidsbeperkingen met aanpasbare signalisatie zoals op de Antwerpse Ring of op de E314 aan Leuven, zo belangrijk. Dan moet iedereen zich aan de snelheid houden’, reageert Smagghe.
De files waren ook extra groot door een ongeval op een belangrijk knooppunt: de overgang van de E40 vanuit Leuven met de buitenring rond Brussel. Smagghe pleit ervoor dat botsende chauffeurs sneller de weg vrijmaken. ‘Te veel mensen blijven staan tot de politie vaststellingen komt doen. Ook als het maar om een lichte aanrijding gaat. Dat is nergens voor nodig. Maak foto’s, maak dan snel de weg vrij en bel dan eventueel de politie.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02302516
Eigen mening: Ik vind dat de rijopleiding in België te weinig aandacht spendeert aan rijden in moeilijkere omstandigheden zoals bijvoorbeeld blij regen of sneeuw. Veel mensen durven niet met te auto rijden bij hevig regenweer, en als ze dan toch de auto buitenhalen, zijn ze een gevaar op de weg. Niet omdat ze niet met de auto kunnen rijden, maar omdat ze niet weten hoe ze hun rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden. Dit is een probleem bij jongeren, maar ook bij mensen van middelbare leeftijd. Ik denk dat het een goed idee is om het in de rijopleiding op te nemen, maar ook om deze informatie tot bij de mensen te brengen die al een rijbewijs hebben. Een gratis cursus zou bijvoorbeeld kunnen helpen maar ook dat iemand de uitleg komt geven op een avond waar je je voor zou kunnen inschrijven. Het kan toch niet dat er zoveel file staat omdat het regent. Hier moet iets aan gedaan worden, en snel.
Op 15 januari was - vooral in Wallonië - sneeuw oorzaak van nog meer verkeersellende, met circa 500 km file. Vandaag was er echter sprake van een jaarrecord op Vlaamse wegen. ‘Met goed 270 kilometer files op de snelwegen in Vlaanderen tussen 8 uur en 08.30 uur, was het de drukste ochtendspits van 2016. Volledig op het conto van de regen’, aldus Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.
Maar waarom zorgt regen toch voor zoveel ellende? Danny Smagghe, woordvoerder van Touring legt uit. ‘Bestuurders moeten hun snelheid aan de omstandigheden aanpassen, maar we moeten leren rijden in de regen.’
‘Bij regenweer moet je gelijkmatig rijden, probeer aan een constante snelheid te rijden. Dus niet plots optrekken als het verkeer het toelaat om dan weer even plots sterk af te remmen. Dat gedrag maakt files alleen maar langer. Eigenlijk zou in de rijopleiding vervat moeten zitten dat de jonge chauffeur in alle omstandigheden leert rijden. Dus ook bij regenweer. En ‘s nachts. En in het stadsverkeer.’
Eén probleem. Wie gelijkmatig rijdt en een ‘gat’ laat vallen, wordt meteen langs links en rechts ingehaald. ‘Daarom zijn flexibele snelheidsbeperkingen met aanpasbare signalisatie zoals op de Antwerpse Ring of op de E314 aan Leuven, zo belangrijk. Dan moet iedereen zich aan de snelheid houden’, reageert Smagghe.
De files waren ook extra groot door een ongeval op een belangrijk knooppunt: de overgang van de E40 vanuit Leuven met de buitenring rond Brussel. Smagghe pleit ervoor dat botsende chauffeurs sneller de weg vrijmaken. ‘Te veel mensen blijven staan tot de politie vaststellingen komt doen. Ook als het maar om een lichte aanrijding gaat. Dat is nergens voor nodig. Maak foto’s, maak dan snel de weg vrij en bel dan eventueel de politie.’
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160523_02302516
Eigen mening: Ik vind dat de rijopleiding in België te weinig aandacht spendeert aan rijden in moeilijkere omstandigheden zoals bijvoorbeeld blij regen of sneeuw. Veel mensen durven niet met te auto rijden bij hevig regenweer, en als ze dan toch de auto buitenhalen, zijn ze een gevaar op de weg. Niet omdat ze niet met de auto kunnen rijden, maar omdat ze niet weten hoe ze hun rijgedrag moet aanpassen aan de omstandigheden. Dit is een probleem bij jongeren, maar ook bij mensen van middelbare leeftijd. Ik denk dat het een goed idee is om het in de rijopleiding op te nemen, maar ook om deze informatie tot bij de mensen te brengen die al een rijbewijs hebben. Een gratis cursus zou bijvoorbeeld kunnen helpen maar ook dat iemand de uitleg komt geven op een avond waar je je voor zou kunnen inschrijven. Het kan toch niet dat er zoveel file staat omdat het regent. Hier moet iets aan gedaan worden, en snel.