Jill.V*rstrepen
22nd May 2016, 12:31
Vanaf 1 september mogen 19 nieuwe scholen enkele vakken aanbieden in het Frans, Engels of Duits. Dat brengt het totale aantal scholen dat Content and Language Integrated Learning (CLIL) kan inrichten op 60, schrijft De Zondag.
Sinds twee jaar kunnen scholen een aantal vakken zoals economie, chemie en wiskunde in een andere taal aanbieden. Op 1 september 2014 sprongen 24 scholen op de kar van Content and Language Integrated Learning. Voor volgend schooljaar dienden 19 nieuwe scholen een aanvraag in voor het aanbieden van CLIL, en die kregen allemaal een positief advies.
Vooral in Oost- en West-Vlaanderen wordt het aanbod met 8 en 7 nieuwe CLIL-scholen sterk uitgebreid. Geschiedenis en aardrijkskunde blijken de populairste vakken en Engels staat als taal op de eerste plaats, gevolgd door Frans.
“Een goede talenkennis is belangrijk in onze geglobaliseerde maatschappij”, aldus Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). “Als jongeren verderstuderen of zich op de arbeidsmarkt begeven, versterkt een goede taalvaardigheid hun positie.”
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02300916
Datum: 22/05/2016
Eigen mening: De talen Engels en Frans worden steeds belangrijker in onze maatschappij. In het middelbaar krijgt elke jongere deze twee talen aangeleerd. Naargelang de studierichting zal hier meer of minder aandacht aan besteed worden. Ik heb in het derde en vierde middelbaar bijvoorbeeld in een wiskunderichting gezeten en dus waren de talen minder belangrijk. Tijdens de lessen werd er nog heel vaak Nederlands gesproken en dus werd het spreken van de taal minder aangemoedigd. In het vijfde middelbaar ben ik dan overgestapt naar een talenrichting en dit was voor mij een hele aanpassing. Ineens mocht ik geen vragen meer stellen in het Nederlands en moest ik dus zoveel mogelijk Frans of Engels spreken. Toch werd er nog te weinig aangemoedigd om de taal te spreken, waardoor ik de taal eigenlijk niet zo goed beheerste. Als ik er nu terug over nadenk, vind ik het wel spijtig dat ik deze talen niet zo goed beheers. Ik heb bijvoorbeeld vakantiewerk in de Carrefour en als er een Engelsman of Fransman aan mijn kassa komt, dan versta ik deze persoon wel, maar ik kan niet antwoorden op zijn vraag. Zo besef je wel dat talenkennis heel belangrijk is in het leven, want overal kan je iemand tegenkomen die een andere taal spreekt. Mij lijkt het dus een zeer goed idee om ook andere vakken aan te bieden in het Engels of het Frans. Op deze manier zijn leerlingen meer met talen bezig en zullen ze ook sneller de taal onder de knie krijgen. Ik ben dus blij om te horen dat het aantal CLIL-scholen toeneemt, maar ook andere scholen die nog geen aanvraag hebben ingediend, zouden aangemoedigd moeten worden om dit toch te doen.
Sinds twee jaar kunnen scholen een aantal vakken zoals economie, chemie en wiskunde in een andere taal aanbieden. Op 1 september 2014 sprongen 24 scholen op de kar van Content and Language Integrated Learning. Voor volgend schooljaar dienden 19 nieuwe scholen een aanvraag in voor het aanbieden van CLIL, en die kregen allemaal een positief advies.
Vooral in Oost- en West-Vlaanderen wordt het aanbod met 8 en 7 nieuwe CLIL-scholen sterk uitgebreid. Geschiedenis en aardrijkskunde blijken de populairste vakken en Engels staat als taal op de eerste plaats, gevolgd door Frans.
“Een goede talenkennis is belangrijk in onze geglobaliseerde maatschappij”, aldus Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). “Als jongeren verderstuderen of zich op de arbeidsmarkt begeven, versterkt een goede taalvaardigheid hun positie.”
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02300916
Datum: 22/05/2016
Eigen mening: De talen Engels en Frans worden steeds belangrijker in onze maatschappij. In het middelbaar krijgt elke jongere deze twee talen aangeleerd. Naargelang de studierichting zal hier meer of minder aandacht aan besteed worden. Ik heb in het derde en vierde middelbaar bijvoorbeeld in een wiskunderichting gezeten en dus waren de talen minder belangrijk. Tijdens de lessen werd er nog heel vaak Nederlands gesproken en dus werd het spreken van de taal minder aangemoedigd. In het vijfde middelbaar ben ik dan overgestapt naar een talenrichting en dit was voor mij een hele aanpassing. Ineens mocht ik geen vragen meer stellen in het Nederlands en moest ik dus zoveel mogelijk Frans of Engels spreken. Toch werd er nog te weinig aangemoedigd om de taal te spreken, waardoor ik de taal eigenlijk niet zo goed beheerste. Als ik er nu terug over nadenk, vind ik het wel spijtig dat ik deze talen niet zo goed beheers. Ik heb bijvoorbeeld vakantiewerk in de Carrefour en als er een Engelsman of Fransman aan mijn kassa komt, dan versta ik deze persoon wel, maar ik kan niet antwoorden op zijn vraag. Zo besef je wel dat talenkennis heel belangrijk is in het leven, want overal kan je iemand tegenkomen die een andere taal spreekt. Mij lijkt het dus een zeer goed idee om ook andere vakken aan te bieden in het Engels of het Frans. Op deze manier zijn leerlingen meer met talen bezig en zullen ze ook sneller de taal onder de knie krijgen. Ik ben dus blij om te horen dat het aantal CLIL-scholen toeneemt, maar ook andere scholen die nog geen aanvraag hebben ingediend, zouden aangemoedigd moeten worden om dit toch te doen.