Senne.V*nRompuy
21st May 2016, 11:29
Net nu de Vlaamse regering stilaan een vergelijk vindt over de hervorming van het secundair onderwijs, doorkruist Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten die plannen. “Wij willen dat basisscholen ook leerstof in het Frans en het Engels kunnen geven. Dat moet in de hervorming komen, anders keuren wij die niet goed”, zei ze tijdens een schoolbezoek in Oostende, ondanks het veto van de andere partijen.
“Vroeger kon je een Vlaming overal achterlaten, hij kende zijn talen. Maar die troef zijn we aan het verliezen.” Dat stelt Gwendolyn Rutten, de voorzitster van Open VLD, vast. Die trend wil ze omkeren, onder andere door meer aandacht te vragen voor vreemde talen in ons onderwijs.
Om dat kracht bij te zetten, *bezocht ze met een delegatie van haar partij twee secundaire scholen in Oostende. Die bieden onder andere fysica in het Engels en wiskunde in het Frans aan. “Dat zou ook in het basisonderwijs mogelijk moeten zijn”, zegt ze. “Nu krijgen leerlingen vanaf het vijfde leerjaar op een theoretische manier Frans. Basisscholen zouden, net als middelbare *scholen, de mogelijkheid moeten hebben om een deel van de leerstof in het Frans of het Engels aan te bieden. We merken in het secundair onderwijs dat zoiets een *positief effect heeft.”
Drie maanden geleden lanceerde Rutten al eens een gelijkaardig idee, maar ze botste toen op een razend kwade minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V). Die tegenstand van een coalitiegenoot heeft de Open VLD*voorzitster sindsdien niet af*geremd, integendeel. Ze blijft *erbij dat dit een breekpunt is voor Open VLD. Dat zegt ze in de marge van het schoolbezoek in Oostende: “Als er geen plan voor meertaligheid in het basisonderwijs komt, dan keuren wij de *hervorming van het secundair onderwijs niet goed.”
Bom onder onderhandelingen
Gwendolyn Rutten wil met haar voorstellen naar eigen zeggen “constructief nadenken” over de meertaligheid. “We pleiten hier al langer voor”, zegt ze. “Ik heb er ook alle vertrouwen in dat de *regering dat tot een goed einde zal brengen.” Toch legt ze hiermee een bom onder de onderhandelingen die in de Vlaamse regering al vele maanden aanslepen. *Volgens verschillende bronnen begon daar nu eindelijk schot in te komen. Binnen maximaal een maand zou de regering met een uitgewerkte hervorming naar buiten kunnen komen.
Het ziet er niet naar uit dat CD&V en N-VA zin hebben om dat weer uit te stellen om aan Rutten tegemoet te komen. Haar voorstel is volgens een van de *onderhandelaars ook nog nooit besproken. “Dat gaan we ook niet doen. Dat staat niet in het masterplan waarop we ons baseren, noch in het regeer*akkoord.”
Binnen de regering houden
Gevraagd naar een reactie laat minister Crevits fijntjes weten dat “de gesprekken over de *modernisering van het secundair *onderwijs voortgezet worden aan de regeringstafel”. Met andere woorden: het is niet aan een partijvoorzitter, buiten de regering, om zich te komen bemoeien. Na de vorige discussie had Crevits al laten weten dat vreemde talen in het basisonderwijs voor haar niks te maken hebben met de hervorming.
De vraag is hoe het nu verder moet. Als Open VLD haar veto stelt, zouden CD&V en N-VA in theorie wel alleen aan een parlementaire meerderheid geraken. Maar dat zou de Vlaamse regering onder zodanige hoogspanning zetten dat dit politiek niet haalbaar is. Het wordt met andere woorden opnieuw masseren en zoeken naar een vergelijk.
Bron:
Het Nieuwsblad, 21/05/2016
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160520_02300336
Eigen mening:
Talen zijn inderdaad zeer belangrijk. Het zou ook niet slecht zijn als je de keuze krijgt om vakken te volgen in verschillende talen, maar om dit al in het basisonderwijs te doen, lijkt me nogal vroeg. Ik vind wel dat ze ook al het vak Engels moeten geven in het basisonderwijs, omdat deze taal toch wel één van de belangrijkste is ter wereld.
Om nu te zeggen dat we de troef van een Vlaming die sterk is in zijn talen aan het verliezen zijn, klopt wel niet helemaal. Deze stelling kan misschien wel kloppen voor de Franse taal, maar kinderen worden alsmaar meer in contact gebracht met de Engelse taal, en ze worden hier dus ook vlotter in op jongere leeftijd. Ik geef zelf het vak Engels, en tijdens mijn stagelessen ben ik al enkele keren geschrokken van leerlingen die 13-14 jaar oud zijn, maar toch wel zeer vloeiend Engels spreken. Frans is voor de meeste leerlingen jammer genoeg niet hun favoriete vak, en daarom kwijnt deze taal dan ook langzaam weg bij de Vlaamse jongeren. Om nu direct, zoals Rutten aanhaalt, de hervormingen 'te boycotten', vind ik wel wat overdreven. Het heeft al lang genoeg geduurd om alle betrokken personen op dezelfde lijn te krijgen i.v.m. de nieuwe onderwijsvisie.
“Vroeger kon je een Vlaming overal achterlaten, hij kende zijn talen. Maar die troef zijn we aan het verliezen.” Dat stelt Gwendolyn Rutten, de voorzitster van Open VLD, vast. Die trend wil ze omkeren, onder andere door meer aandacht te vragen voor vreemde talen in ons onderwijs.
Om dat kracht bij te zetten, *bezocht ze met een delegatie van haar partij twee secundaire scholen in Oostende. Die bieden onder andere fysica in het Engels en wiskunde in het Frans aan. “Dat zou ook in het basisonderwijs mogelijk moeten zijn”, zegt ze. “Nu krijgen leerlingen vanaf het vijfde leerjaar op een theoretische manier Frans. Basisscholen zouden, net als middelbare *scholen, de mogelijkheid moeten hebben om een deel van de leerstof in het Frans of het Engels aan te bieden. We merken in het secundair onderwijs dat zoiets een *positief effect heeft.”
Drie maanden geleden lanceerde Rutten al eens een gelijkaardig idee, maar ze botste toen op een razend kwade minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V). Die tegenstand van een coalitiegenoot heeft de Open VLD*voorzitster sindsdien niet af*geremd, integendeel. Ze blijft *erbij dat dit een breekpunt is voor Open VLD. Dat zegt ze in de marge van het schoolbezoek in Oostende: “Als er geen plan voor meertaligheid in het basisonderwijs komt, dan keuren wij de *hervorming van het secundair onderwijs niet goed.”
Bom onder onderhandelingen
Gwendolyn Rutten wil met haar voorstellen naar eigen zeggen “constructief nadenken” over de meertaligheid. “We pleiten hier al langer voor”, zegt ze. “Ik heb er ook alle vertrouwen in dat de *regering dat tot een goed einde zal brengen.” Toch legt ze hiermee een bom onder de onderhandelingen die in de Vlaamse regering al vele maanden aanslepen. *Volgens verschillende bronnen begon daar nu eindelijk schot in te komen. Binnen maximaal een maand zou de regering met een uitgewerkte hervorming naar buiten kunnen komen.
Het ziet er niet naar uit dat CD&V en N-VA zin hebben om dat weer uit te stellen om aan Rutten tegemoet te komen. Haar voorstel is volgens een van de *onderhandelaars ook nog nooit besproken. “Dat gaan we ook niet doen. Dat staat niet in het masterplan waarop we ons baseren, noch in het regeer*akkoord.”
Binnen de regering houden
Gevraagd naar een reactie laat minister Crevits fijntjes weten dat “de gesprekken over de *modernisering van het secundair *onderwijs voortgezet worden aan de regeringstafel”. Met andere woorden: het is niet aan een partijvoorzitter, buiten de regering, om zich te komen bemoeien. Na de vorige discussie had Crevits al laten weten dat vreemde talen in het basisonderwijs voor haar niks te maken hebben met de hervorming.
De vraag is hoe het nu verder moet. Als Open VLD haar veto stelt, zouden CD&V en N-VA in theorie wel alleen aan een parlementaire meerderheid geraken. Maar dat zou de Vlaamse regering onder zodanige hoogspanning zetten dat dit politiek niet haalbaar is. Het wordt met andere woorden opnieuw masseren en zoeken naar een vergelijk.
Bron:
Het Nieuwsblad, 21/05/2016
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160520_02300336
Eigen mening:
Talen zijn inderdaad zeer belangrijk. Het zou ook niet slecht zijn als je de keuze krijgt om vakken te volgen in verschillende talen, maar om dit al in het basisonderwijs te doen, lijkt me nogal vroeg. Ik vind wel dat ze ook al het vak Engels moeten geven in het basisonderwijs, omdat deze taal toch wel één van de belangrijkste is ter wereld.
Om nu te zeggen dat we de troef van een Vlaming die sterk is in zijn talen aan het verliezen zijn, klopt wel niet helemaal. Deze stelling kan misschien wel kloppen voor de Franse taal, maar kinderen worden alsmaar meer in contact gebracht met de Engelse taal, en ze worden hier dus ook vlotter in op jongere leeftijd. Ik geef zelf het vak Engels, en tijdens mijn stagelessen ben ik al enkele keren geschrokken van leerlingen die 13-14 jaar oud zijn, maar toch wel zeer vloeiend Engels spreken. Frans is voor de meeste leerlingen jammer genoeg niet hun favoriete vak, en daarom kwijnt deze taal dan ook langzaam weg bij de Vlaamse jongeren. Om nu direct, zoals Rutten aanhaalt, de hervormingen 'te boycotten', vind ik wel wat overdreven. Het heeft al lang genoeg geduurd om alle betrokken personen op dezelfde lijn te krijgen i.v.m. de nieuwe onderwijsvisie.