PDA

Bekijk de volledige versie : Google neemt patent op 'kleverige' zelfrijdende auto die voetgangers moet beschermen

Veronique.B*elaerts
20th May 2016, 13:03
De zelfrijdende auto's van Google zullen volgens het bedrijf vele keren veiliger zijn dan gewone auto's. Miljoenen levens zullen worden gespaard wanneer mensen niet meer zelf achter het stuur plaatsnemen. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje en botsingen kunnen niet helemaal uitgesloten worden, ook niet met een zelfrijdende auto. Daarom heeft Google een patent genomen op een kleeflaag die voetgangers moet beschermen wanneer ze worden aangereden.

Je kan de kleeflaag vergelijken met kleefstrips voor vliegen. Wanneer een voetganger wordt aangereden, zal hij dankzij de kleeflaag op de auto blijven kleven en niet hard tegen de grond worden gekatapulteerd.

"Bij een botsing tussen een voertuig en een voetganger, zijn verwondingen bij de voetganger vaak niet enkel de oorzaak van de initiële impact van de botsing, maar ook van een secundaire impact tussen de voetganger en de rijweg of een ander object", staat in het patent te lezen. "De lijmlaag doet een voetganger aan het voertuig kleven, zodat de voetganger niet wordt weggeslingerd."

De volledige voorkant van de wagen zou voorzien worden van een kleeflaag. De laag zou echter enkel worden geactiveerd bij een botsing, zodat insecten, bladeren en mensen niet bij de minste aanraking aan de auto blijven kleven.

Google zit volop in de testfase en laat een vloot van 57 zelfrijdende wagens rondtoeren. De zelfrijdende auto's waren al betrokken in verschillende ongevallen, maar de meeste botsingen werden veroorzaakt door andere wagens die bestuurd werden door mensen.

Google wil de zelfrijdende auto in 2020 op de markt brengen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/article/detail/2708779/2016/05/19/Google-neemt-patent-op-kleverige-zelfrijdende-auto-s-die-voetgangers-moeten-beschermen.dhtml
20/05/2016

Eigen mening: De technologische evolutie staat niet stil, en het zal dan ook niet lang meer duren voor er daadwerkelijk zelfrijdende auto's rondrijden. Ik kijk echter met een bang hartje naar de ontwikkelingen hieromtrent. Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is en het verkeer hierdoor veiliger moet worden, maar toch stel ik me vragen. Ik beeld me al meteen in dat er een defect is en de auto dus plots toch zichzelf niet meer kan besturen. Doordat je zelf niet echt meer moet kunnen rijden, zullen heel wat mensen dus onervaren in de auto zitten en dus niet weten hoe ze moeten reageren. Ik vraag me dus echt wel af of deze auto's wel zoveel veiliger zijn. Ook bij het nieuwe idee rond de kleeflaag van Google heb ik gemengde gevoelens. Langs de ene kant vind ik het zeker goed dat Google voorziet dat er ook met deze zelfrijdende auto's ongevallen kunnen gebeuren en dat het bedrijf de impact van zo'n ongeval dan ook tot het minimum wil beperken. In sommige gevallen zal het inderdaad beter zijn als het slachtoffer aan de motorkap blijft kleven en zo niet met een smak op de rijweg terecht komt. Maar het kan natuurlijk ook dat de auto na een aanrijding nog tegen een ander object rijdt (denk maar aan een muur of een boom) en het slachtoffer hierdoor nog ernstiger gewond raakt. Ikzelf ben dus voorlopig niet echt fan van de zelfrijdende auto's en alles errond.