PDA

Bekijk de volledige versie : "Oorlog dreigt tussen het Westen en Rusland"


Mathias.H*fmans
19th May 2016, 10:04
Het Westen en Rusland zijn op aanvaringskoers, zo beweert Alexander Richard Shirreff, voormalig vicecommandant van de NAVO, in zijn boek dat gisteren gelanceerd werd. Volgende de Britse legergeneraal wil Rusland territorium opeisen in Oost-Oekraïne en van daaruit de Baltische staten binnendringen.

In zijn boek 'War With Russia' beweert Shirreff dat de gebeurtenissen in de Krim een einde hebben gemaakt aan de rust na de Koude Oorlog en de weg hebben vrijgemaakt voor nieuwe conflicten. Volgens de generaal voelt Rusland zich ingesloten door de NAVO.

De Baltische staten maken deel uit van de NAVO. Als Rusland die landen zou binnenvallen, moet de organisatie ingrijpen. Maar volgens Shirreff bestaat de kans dat Poetin in dat geval dreigt met nucleaire acties.

Shirreff, die van 2011 tot 2014 plaatsvervangend geallieerd opperbevelhebber Europa was bij de NAVO, baseert zijn voorspellingen op zijn ervaring in het uitwerken van mogelijke oorlogsscenario's. Maar zijn beweringen worden niet door iedereen zomaar geslikt. Vooral zijn wel heel specifieke voorspelling dat Letland het eerste land is dat Rusland zal binnenvallen in mei volgend jaar wordt kritisch ontvangen. Journalisten die aanwezig waren op de boekvoorstelling reageerden dan ook eerder sceptisch.

Nucleaire dreiging
Bij de lancering van zijn boek gisteren beweerde Shirreff dat een oorlog nog te vermijden was als de NAVO de nodige stappen zou ondernemen en voldoende troepen zou klaarzetten in de Baltische staten. Dat is de NAVO overigens ook echt van plan: de eerste voorbereidingen daartoe worden in juli getroffen tijdens een NAVO-top in Polen.

Shirreff krijgt in het voorwoord van zijn boek steun van de Amerikaanse admiraal James Stavridis, de voormalige geallieerd opperbevelhebber Europa bij de NAVO. "Onder president Poetin heeft Rusland een gevaarlijke koers uitgestippeld die, indien ze zich kan verderzetten, onverbiddelijk kan leiden tot een confrontatie met de NAVO. En dat betekent een oorlog die heel gemakkelijk nucleair zou kunnen worden".

Rusland is de grootste dreiging
Volgens Shirreff is Rusland momenteel de grootste vijand van het Westen en kan Poetin alleen tegengehouden worden als het westen de mogelijkheid van een oorlog erkent en actie onderneemt. Daarbij is een nucleair afschrikkingsmiddel noodzakelijk. "Maak u echter geen illusie - Ruslands gebruik van kernwapens is diep verankerd in de militaire strategie van Moskou".

Het ontbreekt de NAVO volgens de auteur aan kennis, capaciteiten en militair materieel om een tegengewicht te vormen voor de toenemende capaciteiten van Rusland.

Bron: www.demoregen.be http://www.demorgen.be/expo/-oorlog-dreigt-tussen-het-westen-en-rusland-bd8b9afc/

Eigen mening: Ik denk dat de uitspraken die in het boek van deze meneer een beetje overdreven zijn. Tenminste dat hoop ik toch. Ik wist persoonlijk niet dat de spanningen tussen de NAVO en Rusland zo groot waren. Een ding weet ik wel zeker, als we beginnen met nucleaire aanvallen, is het gedaan met onze mooie planeet. Dan is er geen toekomst voor niemand meer. Daarom snap ik niet dat hiermee gedreigd wordt. Ik denk toch iedereen slim genoeg is om te weten dat zulke aanvallen tot niks zullen leiden. Ik dacht dat de koude oorlog dit al wel duidelijk had gemaakt, maar blijkbaar is dat dan niet het geval. Daarom hoop ik uit de grond van mijn hart dat de leiders van bepaalde instanties hun gezond verstand blijven gebruiken.

Lode.G*vers
19th May 2016, 12:03
Ja, de relatie tussen het Westen en het Kremlin is nooit heel warm geweest, maar ik denk (net zoals Mathias) dat dit boek vooral heel veel commotie wil opwekken.

De situatie in Oekraïne ligt politiek gevoelig en is verre van opgelost, terwijl de media zeer weinig nieuws uitbrengt (niet sensationeel genoeg?). Of Poetin écht wil uitbreiden richting de Baltische Staten, durf ik te betwijfelen. Poetin is een machtsfiguur die er niet voor terug deinst om te provoceren (denk maar aan het rakelings passeren van de straaljagers vlak bij marineschepen van USA), maar de Baltische Staten binnenvallen, anno 2016, is zelfs voor de machtige Rus een brug te ver.

Sofie.DeWolf
26th May 2016, 10:20
Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Ik sluit mij ook helemaal aan bij Mathias wanneer hij zegt dat het gedaan is met de wereld wanneer het Westen en Rusland beginnen met nucleaire aanvallen. Welk voordeel geven deze daden? Is het dan zo belangrijk om te laten zien wie de meeste macht heeft? Is er dan niemand gelukkig met hetgeen hij/zij heeft? Kan niemand gelukkig zijn met hetgeen hij/zij al bereikt heeft in het leven? In plaats van elkaar systematisch te haten en tegen te werken, zou iedereen beter samenwerken. Daar wordt iedereen automatisch gelukkiger van en dat kan een dreigende oorlog voorkomen.