Charlene.B*oeckx
18th May 2016, 22:53
Transportfirma moet Roemenen 260.000 euro betalen
Vandaag om 19:35 door yd
Drie Roemeense chauffeurs hebben voor de rechter gelijk gekregen. Hun oude werkgever moet hen 260.000 euro aan achterstallig loon betalen.
De drie Roemeense chauffeurs waren naar de arbeidsrechter in Antwerpen gestapt tegen hun vroegere werkgever EKB Container Logistic Group Belgium. Ze werkten officieel voor het Slowaaks bedrijf CTES, onderaannemer van EKB, en vielen onder de Slowaakse arbeids- en loonvoorwaarden. Ze werkten 60 à 80 uur per week en kregen een nettoloon van 400 euro, aangevuld met een onkostenvergoeding. In 2012 werden ze ontslagen, zonder duidelijke reden.
De arbeidsrechter oordeelde nu dat er afdoende bewijzen zijn dat de Roemenen niet voor CTES, maar wel voor EKB werkten en dus volgens Belgische normen moesten worden vergoed. EKB werd veroordeeld tot de betaling van achterstallige lonen, vergoedingen, vakantiegeld, eindejaarspremies en ontslagvergoedingen voor een totaal van bijna 260.000 euro.
‘Dit vonnis kan een belangrijk precedent zijn in onze strijd tegen sociale dumping’, zegt Jan Sannen van ACV-Transcom, die de chauffeurs bijstond.
De Antwerpse transportfirma werd in 2013 failliet verklaard, maar de vakbond gaat het geld voor de truckers proberen te recupereren uit het faillissement of via het Fonds voor Sluitingen.
De Standaardbracht het verhaal vier jaar geleden naar buiten . ‘Hij wist altijd wat’, getuigden twee Roemenen toen anoniem over hun baas. ‘Als we te laat binnen waren, hield hij loon in. Als er wat schade aan de vrachtwagen was, hield hij loon in. En al vanaf de eerste maand waren er problemen met de betaling. De Roemeense maffia kan nog iets van hem leren.’
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160518_02295085
mening:
Je ziet het al maar vaker dat bedrijven goedkopere werkkrachten zoeken in andere landen. Bedrijven worden als maar creatiever om toch niet de hoge loonkosten voor Belgische werknemers te moeten betalen. Ze richten een extra bedrijfje op in een ander land, besteden het werk uit aan goedkope bedrijven en ga zo maar door. De bedrijven laten deze mensen werken voor veel te weinig geld en buiten ze helemaal uit. Ik vind het goed dat België bij deze zaak toch iets kon doen. België moet signalen sturen naar alle bedrijven dat als zij achterpoortjes zoeken en vinden, het Belgische gerecht er niet altijd in trapt en dat zij deze achterpoortjes kunnen omzeilen. De staat ontloopt anders niet enkel veel belastinggeld maar ook werkgelegenheid voor de belgen. Ik hoop voor de Roemeense werknemers dat ze hun schade vergoeding toch nog krijgen en dat dit een duidelijk signaal is ook naar zulke mensen dat ze inderdaad ook kunnen rekenen op het Belgische rechtssysteem ook al lijkt dat op het eerste zicht niet zo.
Vandaag om 19:35 door yd
Drie Roemeense chauffeurs hebben voor de rechter gelijk gekregen. Hun oude werkgever moet hen 260.000 euro aan achterstallig loon betalen.
De drie Roemeense chauffeurs waren naar de arbeidsrechter in Antwerpen gestapt tegen hun vroegere werkgever EKB Container Logistic Group Belgium. Ze werkten officieel voor het Slowaaks bedrijf CTES, onderaannemer van EKB, en vielen onder de Slowaakse arbeids- en loonvoorwaarden. Ze werkten 60 à 80 uur per week en kregen een nettoloon van 400 euro, aangevuld met een onkostenvergoeding. In 2012 werden ze ontslagen, zonder duidelijke reden.
De arbeidsrechter oordeelde nu dat er afdoende bewijzen zijn dat de Roemenen niet voor CTES, maar wel voor EKB werkten en dus volgens Belgische normen moesten worden vergoed. EKB werd veroordeeld tot de betaling van achterstallige lonen, vergoedingen, vakantiegeld, eindejaarspremies en ontslagvergoedingen voor een totaal van bijna 260.000 euro.
‘Dit vonnis kan een belangrijk precedent zijn in onze strijd tegen sociale dumping’, zegt Jan Sannen van ACV-Transcom, die de chauffeurs bijstond.
De Antwerpse transportfirma werd in 2013 failliet verklaard, maar de vakbond gaat het geld voor de truckers proberen te recupereren uit het faillissement of via het Fonds voor Sluitingen.
De Standaardbracht het verhaal vier jaar geleden naar buiten . ‘Hij wist altijd wat’, getuigden twee Roemenen toen anoniem over hun baas. ‘Als we te laat binnen waren, hield hij loon in. Als er wat schade aan de vrachtwagen was, hield hij loon in. En al vanaf de eerste maand waren er problemen met de betaling. De Roemeense maffia kan nog iets van hem leren.’
bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160518_02295085
mening:
Je ziet het al maar vaker dat bedrijven goedkopere werkkrachten zoeken in andere landen. Bedrijven worden als maar creatiever om toch niet de hoge loonkosten voor Belgische werknemers te moeten betalen. Ze richten een extra bedrijfje op in een ander land, besteden het werk uit aan goedkope bedrijven en ga zo maar door. De bedrijven laten deze mensen werken voor veel te weinig geld en buiten ze helemaal uit. Ik vind het goed dat België bij deze zaak toch iets kon doen. België moet signalen sturen naar alle bedrijven dat als zij achterpoortjes zoeken en vinden, het Belgische gerecht er niet altijd in trapt en dat zij deze achterpoortjes kunnen omzeilen. De staat ontloopt anders niet enkel veel belastinggeld maar ook werkgelegenheid voor de belgen. Ik hoop voor de Roemeense werknemers dat ze hun schade vergoeding toch nog krijgen en dat dit een duidelijk signaal is ook naar zulke mensen dat ze inderdaad ook kunnen rekenen op het Belgische rechtssysteem ook al lijkt dat op het eerste zicht niet zo.