PDA

Bekijk de volledige versie : Alweer een record: april 2016 was de warmste aprilmaand ooit


Senne.V*nRompuy
16th May 2016, 11:10
April 2016 was de warmste aprilmaand ooit gemeten. Dat blijkt uit cijfers die afgelopen weekend werden vrijgegeven door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het is de zevende maand op rij waarin een warmterecord gebroken wordt.

De globale temperatuur in april lag 1,11 graden Celsius hoger dan het gemiddelde tussen 1951 en 1980. Het vorige record, dat dateerde van april 2010, werd daarmee verpulverd. Toen lag de temperatuur 0,24 graden Celsius hoger dan het gemiddelde.

De warmtestijging was het grootst in delen van Alaska, Rusland, West-Groenland en Noord-Afrika. Daar lag de temperatuur 4 graden boven het gemiddelde.

Elke maand van oktober 2015 tot april 2016 werd het gemiddelde met meer dan 1 graad overschreden. En dat terwijl het verschil vóór oktober nooit boven de 1 graad Celsius lag.

De analyse van NASA is maar een van de vele systemen om de temperaturen van de aarde op maandelijkse en jaarlijkse basis te registreren. Overmorgen maakt ook de Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) haar cijfers bekend.

Bron:
De Morgen, 16/05/2016
http://www.demorgen.be/wetenschap/alweer-een-record-april-2016-was-de-warmste-aprilmaand-ooit-bf8e6988/

Eigen mening:
Toen ik dit nieuws las wist ik niet goed of ik nu juist bezorgd of blij moest zijn, ik zat met gemengde gevoelens. Warm weer is natuurlijk zeer leuk en ik word er ook gelukkiger van, maar als je je dan de vraag begint te stellen hoe dat het komt dat het steeds maar warmer wordt, begin ik toch wel ongerust te worden. De cijfers in ons land zijn niet zo duizelingwekkend, maar als je dan gaat kijken naar de cijfers van Alaska, Rusland, West-Groenland en Noord-Afrika, waar de temperatuur vier graden boven het gemiddelde ligt, begin ik me toch wel wat zorgen te maken. Er worden zeer veel acties gevoerd omtrent de global warming, maar jammer genoeg zijn niet veel mensen hiermee bezig. Global warming is één van de grootste problemen die er momenteel op aarde zijn, en er moet echt iets aan gedaan worden want anders ziet het er niet goed uit voor onze aarde en haar bewoners.

Elias.H*es
16th May 2016, 12:09
Ik sluit me aan bij de gedachtegang van Senne. Ik word er steevast blijer en gelukkiger van om Frank Deboosere te horen aankondigen dat we warme tijden tegemoet gaan. Doch hangt er inderdaad, zoals Senne vermeldt, een donker kantje aan deze blijheid. De opwarming van de aarde is al jaar en dag een heikel punt en jaarlijks worden er conventies opgericht om landen restricties op te leggen om 'Global Warming' tegen te gaan. Bewust of onbewust stevenen we af op een ecologisch hartinfarct en de gevolgen ervan krijgen nauwelijks aandacht. Regeringsleiders mogen hier dan wel hun aandacht aan schenken, maar zolang de kortzichtige perspectieven van de gehele wereldbevolking niet verandert, zal er niet snel sprake zijn van een positieve verandering. Naar mijn mening zijn sommigen vrij tot zeer egoïstisch ingesteld en nemen ze 'per ongeluk - expres' geen actie. "Zolang wij het maar goed hebben, onze nakomelingen redden het wel", van deze gedachte draait mijn maag om.

Mathias.H*fmans
16th May 2016, 20:34
Ik deel de mening van Senne en Elias. Het is altijd leuk om wakker te worden met een stralend zonnetje op je gezicht, zeker in april, wanneer het weer nog niet altijd even aangenaam is. Toch heb ik er net zoals Senne en Elias, een dubbel gevoel over. Dat de temperatuur in België één graad stijgt is nu nog niet zo erg, maar als de temperatuur elk jaar één graad stijgt, gaat dit over een paar jaar wel zware gevolgen hebben. Zoals Senne zegt is het in andere landen nog veel meer dan één graad, hierdoor zullen de gevolgen voor die landen over een paar jaar nog groter zijn als die voor België. De temperaturen stijgen te snel waardoor sommige organismen die daar leven zich niet kunnen aanpassen en dus zullen uitsterven of toch zeker in aantallen verminderen. Dit is één van de vele negatieve gevolgen waarmee we in de toekomst mee te kampen zullen hebben. Dus zoals ik eerder zei, warmer weer is zeker aangenaam, maar ik denk niet dat de gevolgen van dat warmere weer ook aangenaam zullen zijn. Vandaar het dubbele gevoel. Er moet in ieder geval dringend iets gedaan worden om de opwarming van de Aarde tegen te gaan.