PDA

Bekijk de volledige versie : Filmbespreking van 'The Incredibles' door Davy


Davy V.H.
27th November 2004, 15:24
Hey hallo iedereen. Ik ben gisteren naar de film 'The Incredibles' gaan kijken in de cinema. Ik zal jullie eens een korte bespreking van de film geven. En hopelijk komen er in de toekomst nog meerdere filmbespekingen indien gewenst natuurlijk.

Maar laten we beginnen met het begin. De film ' The Incredibles' is van de makers van 'Finding Nemo', Toy Story, Monster Inc, .... Bij velen wel bekende films denk ik. Zeker hun laatste 'Finding Nemo' had zeer veel publiek naar de zalen gelokt en was dan ook een echte schot in de roos. We sreken hier dus over de animatiestudio 'Pixar' (http://www.pixar.com/). Voor deze film hebben ze samengewerkt met Disney.

Pixar staat ook wel bekend om hun 'short films'. Dit zijn filmpjes van soms enkele minuten die soms wel erg grappig zijn. Iedereen die de film 'Finding Nemo' heeft gezien heeft waarschijnlijk ook het korte filmpje 'Knick Knack' met het sneeuwmannetje in de stolp. Ook ik lag gewoon strijk met dit zeer grappige filmpje. En ja hoor, voor hun nieuwe film kwam ook weer een 'short film' 'Bounding'. Op de website van Pixar kan je steeds een klein stukje van deze filmpjes bekijken. Het feit dat ze steeds voor hun hoofdfilm een klein filmpje afspelen is natuurlijk mooi meegenomen. Een beetje zoals vroeger toen ze nog voor een hoofdfilm enkele kortere films draaiden maar dat hebben de meeste van ons niet meer meegemaakt denk ik. Pixar heeft tot op het heden ook een vlekkeloze reputatie opgebouwd. Elke film is tot hiertoe al een schot in de roos geweest. Met veelal lovende kritieken en recensies.

Nu een beetje meer uitleg over het verhaal van de film. Het gaat hier om een gezin van superhelden. Het verhaal speelt zich af in een futuristisch uitziend verleden. 1960 maar dan een wereld waarin elke stad zijn eigen Superheld heeft. Het laat ons een glimp zien van het gouden tijdperk van de ‘Supers’, zoals Mr. Incredible. Op handen gedragen door vredelievende burgers en gesteund door de overheid zorgen hij en zijn collega’s, waaronder Elastigirl, ervoor dat schurken als de Franse superboef Bomb Voyage :D achter de tralies belanden. Maar wanneer Mr. Incredible plots een man redt die niet gered wilde worden keert het tij. De afgunst van de gewone man om de hoek komt kijken. Ineens regent het aanklachten tegen de Supers, die naast groot goed ook klein leed veroorzaakt blijken te hebben. Onder druk van de regering verdwijnt de ene na de andere held in het Superhero Relocation Program, om als gewoon burger een leven in anonimiteit te leiden.

Vijftien jaar lang leven Bob (Mr. Incredible) en Helen Parr (Elastigirl) als een doorsnee echtpaar. Bob werkt voor een verzekeraar, Helen is huisvrouw, en ze hebben drie kinderen: Violet, een onzekere puber, de hyperactieve Dash en baby Jack Jack. Dash zou dolgraag meedoen aan atletiek, maar mag niet van zijn ouders; hij zou ieder wereldrecord aan diggelen rennen en het hele gezin dwingen weer ergens anders onder te duiken. “Everybody’s special”, probeert zijn moeder hem te sussen, maar Dash doorziet het cliché: “Which is another way of saying that nobody is.” Ook Bob is gefrustreerd; zuchtend staart hij naar krantenknipsels uit de tijd dat hij, de oersterke Mr. Incredible, iedere week de wereld mocht redden (hij was toen ook een 50-tal kilo lichter :) ).

Maar op een dag krijgt Bob weer de kans om zijn oude leven terug op te nemen. Ook al is dit inmiddels illegaal geworden om als 'Super' je krachten in het openbaar te gebruiken. Hij doet dit dan ook achter de rug van zijn vrouw.

Meer zal ik niet verklappen maar verwacht je verder in het verhaal net zoals vroeger in het goede oude 'James Bond tijdperk' aan een superschurk met een hypermoderne basis op een tropisch eiland. De digitale effecten zijn weer om je vingers van af te likken. Wat de mensen van Pixar allemaal uit hun brein hebben kunnen toveren tart weer alle verbeelding.

De film is ook voor jong en oud. Ik heb me goed geamuseerd met de film en ik denk dat een 8-jarige zich net zo goed met de film kan inleven als 'super'.

Wat 'The Incredibles' tot hét middel tegen de komende winterdepressie maakt, is de onweerstaanbare overvloed aan inventiviteit, humor, dynamiek en visueel snoepgoed die deze film over je heen strooit. Ook aan wie inmiddels een afkeer heeft van al die superheldenfilms (Spiderman, The Hulk, Hellboy, DareDevil, ...) is het advies: doe jezelf een plezier, ren naar de bioscoop en geniet van de beste digitale animatiefilm ooit gemaakt… tot nu toe.

Mijn score is 9/10...


Regie: Brad Bird | Cast: Craig T. Nelson (Bob Parr/Mr. Incredible), Holly Hunter (Helen Parr/Elastigirl), Brad Bird (Edna Mode), Jason Lee (Syndrome), Samuel L. Jackson

http://iesb.net/movies/incredibles.jpg

wim leenaerts
4th December 2004, 14:13
ben hem gisteren gaan zien en van mij krijgt hij zeker ook een 9/10.
geniale film en geniaal gemaakt.
niet zo ongelooflijk grappig als "finding nemo" maar nemo had dan ook ongelooflijk grappige nevenpersonages (dory, diene pelikaan, ...) en die zijn er bij the incredibles niet maar laat dit de pret vooral niet drukken.

een film die je MOET gaan zien !