PDA

Bekijk de volledige versie : Duitse politie verontrust over toenemend aantal brandstichtingen aan asielcentra


Kevin.V*nRillaer
14th May 2016, 16:08
Duitse politie verontrust over toenemend aantal brandstichtingen aan asielcentra

http://www.demorgen.be/buitenland/duitse-politie-verontrust-over-toenemend-aantal-brandstichtingen-aan-asielcentra-bfcbd1a5/

Het hoofd van de Duitse federale politie is verontrust over het stijgende aantal aanvallen op asielzoekers. Dat heeft hij verklaard in een interview met de bladen van Funke Mediengruppe.

Vooral het aantal brandstichtingen aan opvangcentra voor asielzoekers baart zorgen, zo liet politiechef Holger Münch verstaan. Volgens zijn gegevens vonden sinds begin dat jaar al 45 pogingen tot brandstichting plaats aan de asielcentra in Duitsland. Ter vergelijking: in heel 2015, toen Duitsland 1,1 miljoen vluchtelingen opving, vonden er aan de asielcentra 92 brandstichtingen plaats, in 2014 maar 6.

Münch zegt evenwel geen aanwijzingen te hebben van een nationale campagne van extreemrechtse organisaties. "Maar het risico dat er criminele of zelfs terroristische structuren gevormd worden, kunnen we niet volledig uitsluiten", zegt hij daar nog over. "We nemen die dreiging zeer ernstig."

Nog volgens Münch zijn de daders van de brandstichtingen zijn doorgaans mannelijk. In bijna tachtig procent van de gevallen is de dader ook afkomstig van de plaats waar de misdaad gepleegd werd.

Eigen mening: Al weer een artikel omtrent vluchtelingen. Opnieuw zien we hier duidelijk dat er velen niet akkoord gaan met het feit dat wij vluchtelingen in onze Westerse landen opvangen. Ik geef iedereen recht op een eigen mening. Ben jij ervan overtuigd dat vluchtelingen hier niet welkom zijn? Zo zij het. Ontvang jij vluchtelingen met open armen? Des te beter. Maar je opinie gaan openbaren door brand te gaan stichten in een opvangcentra voor asielzoekers, gaat niet één, maar vele stappen te ver. 45 pogingen tot brandstichting is enorm veel. Dit is niet enkel een probleem in Duitsland. In Zweden kampen ze met net hetzelfde probleem. Daar hebben ze er wel al een oplossing voor gevonden. Ze houden de plaatsen van verschillende opvangcentra geheim of ze vertellen niet waar asielzoekers gehuisd zouden worden. Dit is een slim bedachte maatregel die Duitsland misschien ook kan toepassen.

Lisse.A*rts
15th May 2016, 11:35
Het is zeer jammer dan mensen hun mening uiten doormiddel van geweld. Het is logisch dat je je eigen mening hebt, maar dat wil niet zeggen dan je brand moet gaan stichten om deze te verduidelijken. Langs de ene kant begrijp ik de frustraties in Duitsland. Angela Merkel heeft een heel grote rol gespeeld binnen deze vluchtelingencrisis. Vele Duitsers voelen zich dan ook rechtstreeks aangesproken. Ik kan dus begrijpen dat er frustraties zijn en dat er mensen tegen het opvangen van vluchtelingen zijn, maar dat is absoluut geen excuus om vormen van geweldpleging te plegen.

L*ze. Verhaegen
17th May 2016, 11:27
In het artikel zegt men dat de dader afkomstig is van de plaats waar de brandstichting plaatsvond. Dit heeft dan niets te maken met racisme of haat tegen vluchtelingen maar gewoon een persoon die met zichzelf niet meer weet waar blijven. Logisch ook, als je had gehoopt op een land waar iedereen jou met open armen zou ontvangen en waar je een goed leven zou kunnen opstarten. Neen, de vluchtelingen worden in een hokje gestopt en worden door de inwoners van een land vies bekeken of meteen afgestempeld. Ik heb zeker geen kritiek op asielcentra's, ik bewonder hun werk zelfs, maar ik begrijp ook dat het voor vluchtelingen een teleurstelling en een moeilijke ervaring is. Ik schrik hier dan ook niet van dat sommige personen even doordraaien...

Kevin.V*nRillaer
17th May 2016, 11:34
[QUOTE=L*ze. Verhaegen]In het artikel zegt men dat de dader afkomstig is van de plaats waar de brandstichting plaatsvond. Dit heeft dan niets te maken met racisme of haat tegen vluchtelingen maar gewoon een persoon die met zichzelf niet meer weet waar blijven. Logisch ook, als je had gehoopt op een land waar iedereen jou met open armen zou ontvangen en waar je een goed leven zou kunnen opstarten. Neen, de vluchtelingen worden in een hokje gestopt en worden door de inwoners van een land vies bekeken of meteen afgestempeld. Ik heb zeker geen kritiek op asielcentra's, ik bewonder hun werk zelfs, maar ik begrijp ook dat het voor vluchtelingen een teleurstelling en een moeilijke ervaring is. Ik schrik hier dan ook niet van dat sommige personen even doordraaien...[/QUOTE]

In het artikel staat dat bijna 80% van de brandstichtingen door iemand gedaan zijn die er verblijft. Men is niet zeker dat het voor dit asielcentrum ook zo is.