PDA

Bekijk de volledige versie : Meerderheid overlegt toch over totaalverbod op onverdoofd slachten


Lien H*mels
11th May 2016, 12:52
N-VA heeft gevraagd om de stemming over een verbod op onverdoofd slachten vandaag in de commissie dierenwelzijn uit te stellen. De meerderheidspartijen zullen de komende dagen verder overleggen.
Deze ochtend had de commissie moeten stemmen over de voorstellen van decreet van Hermes Sanctorum (Groen) en Vlaams Belang over een totaalverbod op onverdoofd slachten. Maar zo ver kwam het niet.

N-VA zat met die stemming gewrongen, omdat de partij vóór een verbod is, maar geen regeringscrisis wil. Open VLD en CD&V vragen van minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) immers meer dialoog met de moslims en joden. De twee partijen zien een eenzijdig opgelegd verbod niet zitten. N-VA vroeg vanmorgen om uitstel van de stemming. Groen en Vlaams Belang gingen akkoord. 'De komende dagen' zullen de meerderheidspartijen verder overleggen.

Groen en Vlaams Belang hebben wel gevraagd om de voorstellen opnieuw ter stemming te brengen binnen de twee weken. De vraag is maar hoe de meerderheid er zo snel uit zal geraken. Intens overleg plegen met de geloofsgemeenschappen binnen de twee weken lijkt moeilijk. Bovendien heeft Weyts al gezegd dat hij niet gelooft in die dialoog.

Ook Groen zit overigens niet op één lijn. De partij ziet liever dat het draagvlak voor het verbod verder uitbreidt, vóór het wordt ingevoerd. Sanctorum wordt dan ook niet door zijn partij gesteund.

Bron: De Standaard, 11/05/2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160511_02283644

Eigen mening:
Ik ben niet zo'n dierenactivist die bij elk dieren-onrecht met toeters en bellen staat te protesteren. Toch ben ik soms begaan met het lot van bepaalde dieren. Uiteindelijk verdienen zij het om menselijk behandeld te worden. Wij zijn net als hen en we voelen pijn, ziekte...

Waarom is het dan voor zoveel mensen toch zo moeilijk om zich aan die principes te houden. Dieren slachten zonder verdoving is vreselijk, ze zijn niet gevoelloos hoor. Voor iedereen die de verbods-wet in de weg staat of zo'n praktijken uitvoert: 'probeer het zelf eens.'

Toon.V*nHoof
11th May 2016, 14:21
De mening van mevrouw Hamels wordt inderdaad gedeeld door de grote meerderheid van de bevolking: onverdoofd slachten is barbaars en dierenmishandeling.

Inderdaad, onverdoofd slachten is barbaars, net als het neerschieten van een vogel of hert, net als het levenslang opsluiten en vetmesten van vee, net als het verven van kuikens om ze 'schattig' te maken, net als... (doe dat ook allemaal zelf maar eens)
U begrijpt vast al waar ik naartoe wil. Kritiek geven is makkelijk en iedereen springt nu plots op z'n achterste poten omdat het over 'zichtbaar leed van een dier' gaat. Wij hebben het recht kwijtgespeeld om over een kwestie als deze zelf een oordeel te mogen vellen.

Zeker niet naar mevrouw Hamels of betrokken politici gericht, maar hoe hypocriet ben je wel niet als je een andere cultuur gaat stigmatiseren omwille van een morele misstap die je zelf bij elke hap vlees of vis maakt? Je kan jezelf toch niet voorliegen dat ze jou het vlees voorschotelen van een koe die een lang, gelukkig leven in de wei heeft geleid en vervolgens op een gepaste leeftijd hebben laten inslapen en dan zachtjes door de gehaktmolen hebben gedraaid?!

Niets is minder waar. Het standaardleven van slachtvee: geboren worden, vetgemest worden, hormonen hier en daar, vetgemest worden, af en toe eens buiten mogen, vetgemest worden en dan op naar het slachthuis. Oh, maar vergeet wel niet dat ze een spuitje krijgen voor de slachting, dan hebben ze geen pijn en is het allemaal wel oke.

Daarnaast is het ritueel slachten verplicht om snel en zo pijnloos mogelijk te gaan voor het dier. Dat in één steek-en-snijbeweging hoort te sterven. Dit is zuiver een politieke campagne waarbij men een verkeerd beeld schept van een andere cultuur (ergo de barbaarse arabier met zijn tulband en zwaard die tientallen keren hakt en snijdt tot dat beest niet meer beweegt).

Boodschap van de dag: Wees geen schaap en denk voor jezelf na.

Kevin.V*nRillaer
11th May 2016, 18:01
Ik ga hier toch wel akkoord met Toon, maar zou toch nog het één en ander willen toevoegen.

De grote meerderheid, zoals hiervoor reeds twee keer is aangehaald, gaat inderdaad akkoord met het feit dat onverdoofd slachten moet stoppen. Dierenlevens zijn inderdaad meer waard dan dat we soms voordoen. Maar, net zoals Toon zegt, zijn velen onder ons hypocriet. Zolang wij het niet met onze eigen ogen zien, kan het wel geen kwaad. Daarom spreek ik me niet graag uit over dierenleed want ik geniet ook graag van een goed stukje vlees op m'n bord.

Ik vind persoonlijk dat we zulke ethische kwesties dikwijls vanuit onze 'Westerse' ogen bekijken. Dikwijls is er het gevoel dat de 'Westerse' opinie, dé enige opinie is die mag gelden. In het Oosten en in de islamcultuur wordt onverdoofd slachten nu eenmaal meer aanvaard omdat het bij een jaarlijks ritueel hoort. Ik vind toch dat we hier respect voor moeten proberen te hebben. Al kan dat inderdaad moeilijk zijn.