PDA

Bekijk de volledige versie : Londen wil kindvluchtelingen opnemen


Magalie O*stvogels
4th May 2016, 17:03
De Britse regering heeft ermee ingestemd een niet nader genoemd aantal kinderen die onbegeleid leven in Griekenland, Italië en Frankrijk op te nemen.

Volgens een mededeling van het kabinet van premier David Cameron gaat het hierbij enkel om kinderen die voor 20 maart in Europa zijn aangekomen. Op die dag werd het akkoord tussen de Europese Unie en Turkije van kracht.

Cameron was niet alleen door de oppositie maar door zijn eigen Conservatieve partij onder druk gezet om kwetsbare jonge migranten te helpen. De Britse organisatie Save the Children pleegde daaromtrent overleg met de regering, aldus het persbureau Press Association.

Downing Street heeft daarmee een flinke bocht genomen. Tot nu toe had Cameron geweigerd reeds in Europa aanwezige vluchtelingen op te vangen.

"De regering heeft steeds een dubbele aanpak gehanteerd van de migrantencrisis: de meest kwetsbaren helpen zonder daarbij nieuwe gevaarlijke oversteken naar Europa aan te moedigen", zo stond in de mededeling.

Vorige week had Londen ook al de opvang aangekondigd van tot 3.000 kwetsbare kinderen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, en desgevallend hun families, van nu tot 2020.

De Britse regering had ook al ingestemd met het onthaal van 20.000 Syrische vluchtelingen, eveneens tot het jaar 2020.

Tot nu toe zijn meer dan duizend vluchtelingen, waarvan de helft kinderen, in het Verenigd Koninkrijk aangekomen.

Bron: De Morgen, Londen wil kindvluchtelingen opnemen , 04/05/'16, http://www.demorgen.be/buitenland/londen-wil-kindvluchtelingen-opnemen-b06adc2b/

[B]Eigen mening:[/B

In vind het een mooi initiatief dat Londen zich wil ontfermen over kindvluchtelingen die onbegeleid leven in Griekenland, Italië en Frankrijk. Wel stel ik me vragen bij het feit dat men enkel kindvluchtelingen wil opnemen die voor 20 maart in Europa zijn aangekomen. Wat dan met het groot aantal kinderen die na 20 maart zijn aangekomen in Europa en waar niemand naar omkijkt of zich over ontfermt? Laten we die aan hun lot over? Naar mijn mening moeten we alle 'zwakkere' vluchtelingen ondersteunen, dat wil zeggen alle kinderen, (zwangere) vrouwen en ook zieken. Ook vraag ik me af wat er op termijn gaat gebeuren met de kindvluchtelingen. Men kan ze toch niet blijven opvangen? En waar gaan zij wonen binnen vijf jaar en hebben ze recht op een bestaansminimum? Ik vind dat Groot-Brittannië een beetje te hard van stapel loopt. Voor ze kindvluchtelingen opnemen, moeten ze ook goed nadenken over de consequenties op lange termijn en dit ook incalculeren.