PDA

Bekijk de volledige versie : Nog geen vluchtelingen vanuit Griekenland overgebracht naar België


Celine.G*igorieff
28th April 2016, 16:40
Nog geen vluchtelingen vanuit Griekenland overgebracht naar België

België heeft in het kader van het Europese spreidingsplan nog steeds geen vluchtelingen overgenomen van Griekenland, zo blijkt uit nieuwe cijfers die de Europese Commissie deze week publiceerde. Vanuit Italië zijn 24 vluchtelingen overgebracht naar ons land.

De Standaard en Het Nieuwsblad schrijven dat dezer dagen meer dan vierduizend opvangplaatsen leegstaan. Oorzaak is de terugvallende instroom van asielzoekers de laatste weken. De leegstand zorgt voor ongenoegen bij de lokale besturen, die de voorbije maanden onder druk van de federale overheid extra plaatsen creëerden.

Intussen heeft België nog heel wat werk voor de boeg op vlak van het Europese spreidingsplan. In september vorig jaar spraken de lidstaten af om 160.000 vluchtelingen uit Griekenland, Italië en Hongarije te spreiden om deze frontlinielanden wat te ontzien. Hongarije weigert echter deel te nemen aan het plan.

Ons land moet in dat kader zo’n 3.800 vluchtelingen overnemen uit Italië en Griekenland. België maakte volgens de laatste Europese tabellen al dertig plaatsen vrij. Vierentwintig asielzoekers zijn tot dusver overgebracht uit Italië. Uit Griekenland is nog niemand overgebracht.

Francken: “Griekenland kan niet volgen met dossiers”

Volgens bevoegd staatssecretaris Theo Francken ligt de oorzaak bij Griekenland, dat “niet kan volgen met dossiers”. “We hebben toegezegd voor honderd mensen en die moeten in de loop van de volgende weken toekomen, afhankelijk ook van de situatie in Griekenland nu”, zo valt te horen op zijn kabinet.

Een aantal EU-lidstaten maakte al significant meer plaatsen vrij. Finland, Frankrijk, Nederland en Portugal namen samen al meer dan zevenhonderd mensen op uit Griekenland. In totaal - dus ook uit Italië - nam Frankrijk al een vijfhonderdtal mensen over, Finland zowat tweehonderdvijftig en Nederland en Portugal schommelen elk rond de tweehonderd.

Al hapert de effectieve relocatie ook elders. Een hele reeks landen staat net als België nog zo goed als nergens, zo blijkt nog uit de recentste tabellen van de Europese Commissie.

Donderdagochtend riepen het Nederlandse EU-voorzitterschap en de vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans in een debat in het Europees Parlement de lidstaten opnieuw op om meer inspanningen te leveren. Niet enkel om Griekenland en Italië te ontlasten, maar ook Turkije. De Europese landen beloofden immers Syrische vluchtelingen te hervestigen in ruil voor de Turkse heropname van vluchtelingen uit Griekenland.

Bron: De Standaard (28/04/2016)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02263088

Mijn mening: Ik kan eerst en vooral al zeggen dat ik de vluchtelingencrisis een zeer moeilijk en gevoelig onderwerp vind. Al moet ik toch zeggen dat ik vind dat alle landen moeite moeten doen om vluchtelingen op te vangen. Ik denk dan ook dat sommige mensen de volgende vraag aan zichzelf moeten stellen: 'hoe zou ik mij voelen als ik in zo'n situatie zit?' Ik denk dat je zelf graag opgevangen wilt worden. Deze mensen vluchten voor verschrikkelijke gebeurtenissen en moeten geholpen worden. Ik vind dat België ook zijn steentje mag bijdragen. Ik moet toegeven dat ik het zelf niet sta te springen, maar het is niet omdat er enkele 'slechte' tussen zitten, dat alle vluchtelingen slecht zijn. We moeten deze mensen helpen en opvang geven. Niet alleen België, maar heel Europa.

simon.s*olders
2nd May 2016, 14:41
Ik ga akkoord met de mening van Celine, het is inderdaad zo dat er de vluchtelingen eerlijk verdeeld moeten worden onder de Europese landen.
Het klinkt misschien een beetje hard om te zeggen dat deze mensen 'verdeeld' moeten worden maar het is de beste oplossing. Griekenland, dat het sowieso al moeilijk heeft, zit nu te kampen met een overvloed aan vluchtelingen. Dat kan zo zeker niet verder en er moet dus dringend meer werk van gemaakt worden.