Inloggen

Bekijk de volledige versie : ‘Loopbaanonderbreking in onderwijs enkel nog met motief’

Magalie O*stvogels
26th April 2016, 10:46
Vanaf volgend jaar voert de Vlaamse regering een strenger systeem in voor de algemene loopbaanonderbreking voor Vlaamse ambtenaren, en dus ook voor leerkrachten. Gevolg is dat heel wat leerkrachten last minute nog loopbaanonderbreking willen nemen.

Het gaat om algemene loopbaanonderbreking zonder motivering. De Vlaamse regering wil die mogelijkheid inperken vanaf 2 september inperken.

Leerkrachten zouden daardoor aan het einde van hun loopbaan niet meer kunnen kiezen om vier vijfde te gaan werken zonder daarvoor een reden te geven. Het zorgkrediet blijft wel behouden. Dat wil zeggen dat vier vijfde gaan werken bijvoorbeeld wel nog zou gaan om voor (zieke) kinderen of hulpbehoevende familieleden te zorgen.

Last minute aanvraag

Door die wijziging in dat systeem, worden onderwijsbonden overstelpt met vragen over die loopbaanonderbreking. Intussen dienen ook heel wat oudere leerkrachten last minute een aanvraag in voor loopbaanonderbreking.

Marianne Coopman van de Christelijke Onderwijsvakbond COV betreurt de maatregel, zegt ze op Radio 1. ‘Het is jammer. Sommige leerkrachten willen nog voltijds werken, maar als je er nu niet instapt, dan heb je het niet. Omdat er geen overgangsmaatregelen zijn, creëert de overheid nu eigenlijk een grote uittocht.’

Nog een gevolg: zolang de leerkrachten nog niet gekozen hebben of ze al dan niet nog gebruikmaken van dat systeem, is het moeilijk voor de directies om al lessenroosters voor volgend jaar samen te stellen.

‘Gerechtvaardige gelijkschakeling’

De Vlaamse regering verdedigt de maatregel intussen. ‘Het is een “gerechtvaardigde’ gelijkschakeling met wat geldt in de private sector en bij de federale ambtenaren”, zo klinkt het bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters.

‘Ze past in de filosofie om elk talent aan het werk te krijgen en te houden, luidt het. Hij ontkent dat er sprake is van onduidelijkheid. Er is voor einde mei een advies gevraagd van de vakbonden, maar het is de bedoeling dat enkel loopbaanonderbreking met motief overeind zal blijven. Verlof zonder wedde nemen, zal nog kunnen, maar dan zonder ondersteuning.’

Bron: De Standaard, ‘Loopbaanonderbreking in onderwijs enkel nog met motief’, 26/04/'16, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160426_02258390

Eigen mening:

Naar mijn mening is het treffen van deze maatregel wel begrijpelijk, maar niet ethisch correct. Veel leerkrachten nemen loopbaanonderbreking om te zorgen voor hun kinderen of ouders of om er even tussen uit te zijn. Ik vind het ergens wel begrijpelijk dat leerkrachten die loopbaanonderbreking aanvragen een reden moeten opgeven waarom ze er precies tussenuit willen. Daarnaast vind ik dit wel niet volledig ethisch. Sinds wanneer zijn we verplicht om verantwoording af te leggen voor onze daden en privésituatie aan onze werkgevers? Het feit of je kiest voor loopbaanonderbreking of niet vind ik nog steeds een persoonlijke beslissing waar je alleen als persoon zelf over beslist. Ik begrijp wel dat er op scholen waarbij er erg veel leraren tegelijk in loopbaanonderbreking gaan een probleem ontstaat. Ideaal zou een overgangsmaatregel zijn, waarbij de regel wordt verstrengt, maar niet zo drastisch wordt veranderd.

Barst
27th April 2016, 04:18
[QUOTE=Magalie O*stvogels]De Vlaamse regering verdedigt de maatregel intussen. ‘Het is een “gerechtvaardigde’ gelijkschakeling met wat geldt in de private sector en bij de federale ambtenaren”, zo klinkt het bij Vlaams minister van Werk Philippe Muyters.[/QUOTE]
Wat een ongelooflijk 'zeikantwoord' (m'excuse)! Ondertussen krijgen we in het hogeschoolonderwijs per student het budget van een kleuter (jawel!), en wordt zwaar beknibbeld op pensioenleeftijden en andere stelsels... Altijd alleen maar staat-overheid-ambtenaar, terwijl die salariswagen in de privé stelselmatig buiten schot blijft?? Moet ik dan nog langer verbaasd staan kijken wanneer laatstejaars zich op SID-Inbeurzen denigrerend en minzaam uitlaten over het beroep 'leraar'?! :doh: