PDA

Bekijk de volledige versie : Jeugdcriminaliteit in vijf jaar spectaculair gedaald


Sanne.N*yts
23rd April 2016, 10:35
Er verschijnen steeds minder jongeren voor de jeugdrechter na het plegen van misdrijven. Dat blijkt uit een analyse van de jaarcijfers van de openbare ministeries, schrijven Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Belang van Limburg vandaag. Volgens experts zijn jongeren echter niet braver, maar luier geworden.

Terwijl in 2010 nog bijna 83.000 dossiers werden opgestart, waren dat er vorig jaar "slechts" 57.160. Dat zijn nog altijd 157 fei*ten per dag, maar het gaat wel om een daling van 30 procent in vijf jaar tijd.

De verklaring ligt volgens experts bij Facebook en smartphones. "Na analyse blijkt dat de daling deels te verklaren is doordat jongeren 's avonds veel minder buiten* komen", zegt Ellen Van Dael, sta*tistisch expert bij het college van procureurs*-generaal. "Ze zitten vaak achter hun computer en bren*gen hun avonden door op Face*book, waardoor ze minder misdrij*ven plegen op straat."

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/jeugdcriminaliteit-in-vijf-jaar-spectaculair-gedaald-b71409ce/

mening: Sociale media en de gsm kunnen inderdaad een deel van de verklaring zijn voor het dalen van de jeugdcriminaliteit. Jongeren moesten vroeger elkaar opzoeken om van elkaar te horen, maar nu zitten ze gewoon braaf thuis in de zetel met elkaar te sms'en of te chatten. De jeugd is inderdaad lui geworden. Dat merk ik ook aan mezelf. We kunnen alles regelen van achter onze computer zonder één keer recht te staan. Ook kleine kinderen zitten heel veel achter de computer en de iPad. Dat is op een korte tijd erg veranderd. Er zijn natuurlijk nog andere factoren die het dalen van de jeugdcriminaliteit beïnvloeden. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de technologie die erop vooruit gaat (camera's, alarmen...). Het is veel riskanter geworden om een crimineel feit te verrichten. De kans dat je gepakt wordt door beelden op een camera is groter dan 5-6 jaar geleden.

Loes.B*onen
24th April 2016, 20:44
De jeugdcriminaliteit is gedaald. Ik denk dat dit inderdaad te maken kan hebben met de luiheid van de jongeren door het veel gebruiken van facebook en smartphones. Langs de andere kant denk ik ook dat het internet en programma's op tv ook mensen kunnen aansporen voor criminaliteit. De technologie is, zoals Sanne zei, sterk vooruit gegaan tijdens de laatste jaren. Maar ook het internet is erop vooruit gegaan, hier staan veel meer zaken op en bijna alle technologie kan je ook vinden op het internet mét uitleg. Ook op bepaalde programma's op tv laten ze zaken zien hoe mensen inbreken en criminele feiten uitvoeren. Dit kan mensen slechte gedachten geven. Natuurlijk is het gewoon positief dat de jeugdcriminaliteit zo gedaald is en laten we samen hopen dat dit nog veel meer zal dalen.