PDA

Bekijk de volledige versie : Universiteiten houden vast aan dierproeven


robin.s*eurs
22nd April 2016, 16:49
De belangenorganisatie European Animal Research Association (EARA), waarbij onder meer de farmaceutische bedrijven Janssen en GlaxoSmithKline zijn aangesloten, lanceert vandaag een verklaring ter ondersteuning van dierproeven in België. Het charter is ondertekend door zowat elke Belgische universiteit. Aan Vlaamse zijde ontbreekt (vooralsnog) alleen de UGent. Dat schrijft deze krant vandaag.

Zij onderstrepen gezamenlijk het nut en de noodzaak van dierproeven. Wel geven ze aan op zoek te gaan en gebruik te maken van alternatieve methodes. "In principe gebruiken we daarvoor gekweekte cellen en computermodellen", klinkt het. "Maar als deze niet toereikend zijn, kan onderzoek met proefdieren noodzakelijk zijn. Een substantieel deel van dierproeven in België is nodig om de veiligheid van menselijke en dierlijke patiënten te garanderen."

Het bestuur van de UGent beslist vandaag of het de verklaring ondertekent. Volgens woordvoerder Stephanie Lenoir schaart de universiteit zich sowieso achter transparante communicatie. "Wij zijn niet gewonnen voor dierproeven, maar soms zijn ze noodzakelijk, omdat er geen alternatieven zijn. Ook doen we de proeven met het grootste respect voor dieren. De tijd dat ze achter gesloten deuren gebeurden, is gelukkig voorbij."

Michel Vandenbosch, voorzitter van dierenrechtenorganisatie Gaia, kijkt vooral naar volgend jaar. Europa zal dan een richtlijn uitvaardigen die de toekomst van proefdieronderzoek moet vormgeven. "Wij hebben een petitie om proeven op honden en katten te verbieden. Er is nood aan een verstrenging, maar de onderzoeksgemeenschap zal op de rem gaan staan. (...) Hun verklaring vloeit voort uit eigenbelang en heeft te maken met de herziening van de Europese richtlijn. Ik zie dit als een uitgekiende pr-operatie, die de bevolking moet overtuigen van de noodzaak van dierproeven. Voor zover ik zie, brengen zij geen duidelijke boodschap dat ze het aantal proefdieren willen verminderen."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/binnenland/universiteiten-houden-vast-aan-dierproeven-b87cb940/

Mening:
Ik wist eerlijk gezegd niet dat er nog zoveel gebruik werd gemaakt van dieren tijdens proeven. Jammer, ik hoor zulke dingen niet graag. Ik ben een voorstander van " blijf van alles af!". Men noemt het niet voor niets dierenrijk en mensdom. Ik voel me dan ook een beetje een hypocriet als ik zeg dat ik het langs één kant wel kan begrijpen. Als mijn moeder bijvoorbeeld geholpen kan worden door proeven op dieren, graag. Toch vind ik het erg voor die dieren. Ik ben wel blij om te horen dat men met respect omgaat met de dieren die ze gebruiken in hun proeven. Ik ben toch voorstander van andere alternatieven en hoop dat hier dan ook in de toekomst aan gewerkt zal worden.