PDA

Bekijk de volledige versie : Zelfrijdende auto moet miljoenen kilometers rijden om veilig te worden verklaard


Stefan.V*ndeputte
13th April 2016, 08:02
Onderzoek suggereert dat een zelfrijdende auto miljoenen en soms zelfs miljarden kilometers moet rijden alvorens deze veilig kan worden verklaard.

Om te kunnen stellen dat een zelfrijdende auto veilig is, moet deze vooral veel de weg op. En tijdens al die ritten moet data verzameld worden en die data moet geanalyseerd worden. Logisch. Maar hoeveel data heb je nodig om een zelfrijdende auto het stempel ‘veilig’ mee te kunnen geven? Heel veel, zo suggereert een Amerikaans onderzoeksbureau. Een zelfrijdende auto moet voor die data miljoenen kilometers en onder sommige omstandigheden zelfs miljarden kilometers rijden. En dat betekent heel concreet dat bestaande zelfrijdende auto’s tientallen of zelfs honderden jaren proefritjes moeten maken.

Andere aanpak
Als de zelfrijdende auto op korte termijn deel uit moet gaan maken van het straatbeeld, zullen we de veiligheid van deze auto dus op een andere manier moeten aantonen. Bijvoorbeeld met behulp van simulators en wiskundige modellen. En wellicht kunnen we de veiligheid en betrouwbaarheid van de zelfrijdende auto pas beoordelen als deze al op de markt is.

Auto’s met bestuurder
De meeste ongelukken op de weg zijn het resultaat van fouten van de bestuurder. Ze ontstaan bijvoorbeeld doordat de bestuurder heeft gedronken of wordt afgeleid. Als je gaat kijken naar het totale aantal ongelukken op jaarbasis, dan schrik je daar ongetwijfeld van. Maar als je dat aantal ongelukken naast het totale aantal afgelegde kilometers legt, wordt het plaatje heel anders. Laten we als voorbeeld de VS nemen. in 2013 raakten 2,3 miljoen mensen gewond in het verkeer. Dat betekent dat er voor elke 100 miljoen mijl die er werd afgelegd 77 gewonden vielen. In datzelfde jaar vielen er in het verkeer 32.719 doden: dat is 1 sterfgeval per 100 miljoen mijl.

Om te kunnen stellen dat een zelfrijdende auto veiliger of net zo veilig is als een auto met een bestuurder, zal een zelfrijdende auto dus eerst net zoveel kilometers af moeten leggen als de auto met bestuurder. De zelfrijdende auto die tot op heden de meeste kilometers heeft gemaakt, blijft steken op zo’n 2 miljoen kilometer. “En daar zijn meerdere jaren voor nodig geweest,” stelt onderzoeker Susan M. Paddock. De gegevens die tijdens die proefritten verzameld zijn, zijn belangrijk. “Maar ze komen niet in de buurt van het aantal kilometers dat nodig is om de veiligheid te kunnen berekenen. Zelfs als zelfrijdende auto’s tien miljoen mijl afleggen, zou je nog steeds niet in staat zijn om statistische conclusies te trekken over de veiligheid en betrouwbaarheid.”

Bron: Scientias, 12/04/16, http://www.scientias.nl/zelfrijdende-auto-moet-miljoenen-kilometers-rijden-om-veilig-worden-verklaard/

Eigen mening:
Het is inderdaad belangrijk om te zien hoe veilig zelfrijdende auto's zijn, voordat we deze de commerciële standaard maken.
De hoeveelheid verkeersdoden is nu al te hoog, het verhogen van dit aantal is het laatste dat we moeten doen.
Toch heb ik vertrouwen in de technologie, ik betwijfel dat het nog zoveel jaar zal duren voordat de technologie als veilig wordt verklaart.
Ik denk dat de nodige gegevens verzameld kunnen worden door de gegevens van veel verschillende wagens samen te nemen, wat het onderzoek zal versnellen.
Ik ben er ook van overtuigd dat zelfrijdende wagens veiliger zijn dan persoonsbestuurde wagens, zeker op lange termijn.
Artificiële intelligenties worden nooit moe of kruipen niet dronken achter het stuur, dit alleen al lijkt me een goed argument voor de veiligheid van deze technologie.
Daarbij komt dat als men via internet alle ervaringen van zelfrijdende auto's bij elkaar neemt kan je een Artificiële intelligentie maken met meer rijervaring dan wie ook.

Sofie.DeWolf
26th May 2016, 14:12
De mening van Stefan kan ik zeker begrijpen, maar toch ben ik een beetje argwanend als het gaat om de zelfrijdende auto. Ik zie voordelen, maar ik zie ook nadelen. Als voordelen zie ik vooral dat menselijke fouten op deze manier voorkomen kunnen worden, waardoor er minder ongevallen door onoplettendheid zullen voorvallen. Dit maakt het verkeer voor zowel bestuurders als fietsers als voetgangers veiliger. Het zal ook toelaten dat mensen langer met de auto kunnen rijden. Als mensen zich niet meer in staat stellen om lang met de auto te rijden omdat ze een trager reactievermogen krijgen, zullen ze toch nog kunnen rijden met dergelijke auto's.
Als grootste nadeel zie ik het blind vertrouwen op de auto. Ik vind dat het mogelijk moet blijven om in te grijpen als er iets mis zou gaan. Het is en blijft elektronica en er kan altijd iets misgaan. Als we blind vertrouwen op de auto en de weg niet meer in het oog houden, zou dat ook tot ongevallen kunnen leiden. Als mensen jarenlang vertrouwen op de zelfrijdende auto, zullen ze uiteindelijk de techniek verleren en niet meer in staat zijn om zelf te rijden. Als ze dan opnieuw zelf achter het stuur zouden kruipen, wordt de kans op een ongeval groter. Ook de kostprijs zal volgens mij niet min zijn, waardoor enkel rijke mensen zich een dergelijke auto kunnen permitteren. Wat ik mij ook afvraag, is hoe je de auto zal starten. Is het mogelijk dat een kind van 10 jaar de sleutel neemt, in het contact steekt en er met de auto vandoor is? Daar moeten we ook eens over nadenken vooraleer deze auto op de markt verschijnt. Ik vind het wel heel goed dat verschillende zelfrijdende auto's eerst uitgebreid gecontroleerd en gecheckt worden vooraleer ze veilig verklaard worden.